perjantai 1. huhtikuuta 2022

M/S Baldur vei ja toi

Lähtö Pärnäs-Jurmo keskiviikkona klo 11.10

Tällä viikolla tehtiin Ukin kanssa kahden yön minimatka Jurmon saarelle. Runsaat kuusi kilometriä pitkä ja leveimmillään noin kilometrin levyinen Jurmo sijaitsee Saaristomerellä Hangon ja Ahvenanmaan puolivälissä. Saarelle ja viereiselle Utölle kulkee ympäri vuoden Nauvon Pärnäsista M/S Baldur -niminen yhteisalus - talvella viitenä päivänä viikossa. Matka ilmaisella yhteisaluksella kestää noin kolme tuntia Pärnäsistä Jurmoon, josta alus jatkaa vielä noin tunnin Utöhön, jossa se kääntyy takaisin mantereelle.

Äkkäsin Jurmon helmikuussa Julia Thurenin blogista, jossa hän kehui saarta ja sen luontoa vuolaasti (täällä). Vakuutuin, että Jurmo on minun Juttuni. Julia tosin kirjoitti, että saaren mökit ovat yleensä varattuja vähintään vuodeksi eteenpäin. Tutkin netistä löytyvää varauskalenteria, ja yllättäen yksi pieni rantamökki oli vapaana kaksi yötä maalis-huhtikuun vaihteessa. Varasin mökin siltä istumalta.

Ja niin tämän viikon keskiviikkoaamuna lähdin Ukin ja kahden koiran kanssa ajamaan autolla Salosta kohti yhteisaluksen lähtöpaikkaa Pärnäsia Paraisilla. Saavuimme hyvissä ajoin satamaan, jossa Baldur jo odotti. Pääsimme heti laivaan ja saimme koirinemme hyvät istumapaikat ikkunan vierestä yläkannelta.

Laivamatka kului mukavasti ja nopeasti. Haimme alakerran ravintolasta lounaan - uunilohta, perunaa ja salaattia. Ja kylmää olutta. Ja kahvit ja suklaamuffinit. Kaikki maistui ja oli hyvää. Välillä kävimme vuoron perään ulkokannella ihailemassa ohikiitäviä saaria ja mm. Nötön ja Aspön pieniä saaristokyliä. Tarvittaessa yhteysalus pysähtyy molemmissa paikoissa. Menomatkalla pyhähdyimmekin Nötössä ja paluumatkalla Aspössä, joten saimme nähdä molemmat :)

Mennessä aluksella oli 30-40 matkustajaa (tullessa vähemmän), joista suurin osa tuntui keväällä - loma-aikojen ulkopuolella - olevat lintuharrastajia ja -rengastajia. Ja kaksi kanoottia :) Useimmat matkustajista menivät joko Jurmoon tai Utöhön.

Kiva ja tasainen :):) laivamatka aloitti lumoavan loman. Tosin mennessä en vielä tarkkaan tiennyt, mitä oli edessä…