Sara Hildenin taidemuseo avattiin Tampereen Särkänniemessä 1979. En ole koskaan käynyt siellä, mikä on aika outoa. Se ehkä kuvastaa sitä, että nykyinen kiinnostukseni museoihin ja näyttelyihin on herännyt vasta eläkeiässä, kun aikaa ja voimia on jäänyt muuhunkin kuin arjen rutistuksille :)
Tampereella käyntini ovat - paria poikkeusta lukuunottamatta - rajoittuneet vuosia sitten tehtyihin kesäretkiin. Lasten ollessa pieniä tuli käytyä useasti Särkänniemessä, jolloin yövyimme Pyynikin Scandic-hotellin perhehuoneessa ja herkuttelimme paikallisessa kiinalaisessa ravintolassa.
Mutta palataan taidemuseoon ja Sara Hildeniin. Sara Hilden oli vaatetusalalla menestynyt tamperelainen liikenainen, suuri taiteen ystävä ja etenkin modernin taiteen kerääjä, joka lahjoitti nimeään kantavan taidemuseon Tampereen kaupungille. Museon kokoelman ydin on Hildenin keräämä taidekokoelma, johon hänen kuolleessaan kuului 2 700 suomalaista ja ulkomaalaista teosta - maalauksia, veistoksia ja grafiikkaa.
Sara Hildenin (1905-1993) aiempi nimi oli Saara Kandell. Hänen äitinsä oli torpparin tytär Ida Kadell (1873-1919), mutta isästä ei ole tietoa. Kun Saara oli 4-vuotias, äiti meni naimisiin Kalle Hildenin kanssa, jolloin Saaran sukunimi muuttui Hildeniksi. Etunimensä Saara lyhensi Saraksi vasta aikuisiällä.
Saaran isäpuoli kuoli sisällissodan taisteluissa ja äiti pian tämän jälkeen Euroopassa riehuneeseen espanjantautiin. Jäätyään 13-vuotiaana orvoksi Saara joutui lopettamaan koulunkäynnin ja menemään töihin. Vähitellen hän eteni vaatemyyjäksi ja myymälänhoitajaksi, kunnes 1952 perusti Tampereelle menestyvän yrityksen Muotitalo Hildenin. Tästä alkoi 47-vuotiaan liikenaisen vaurastuminen.
Pari vuotta aiemmin 1949 Sara Hilden oli ”vanhoilla päivillään” mennyt naimisiin 32-vuotiaan kuvataiteilija Erik Enrothin (1917-1975) kanssa. Avioliitto oli lapseton, mutta Sara oli serkkunsa Tyynen tyttären kuoltua vuonna 1945 adoptoinut tämän orvoksi jääneen 8-vuotiaan Kalevi-pojan (s.1937).
Avioliitossa oli ilmeisen paljon rakkautta, mutta Erikin alkoholismi toi siihen paljon vaikeuksia. Vuonna 1963 Erik jätti Saran toisen naisen takia, mikä oli Saralle kova paikka. Sara ei ollut enää läheisissä väleissä aikuistuneen ja ulkomaille muuttaneen ottopoikansakaan kanssa.
Avioliiton aikana Sara ja Erik olivat tehneet sopimuksen, että Sara elättää miehensä ja tämä puolestaan antaa Saralle kaikki maalaamansa teokset. Sara sai noin 500 Erikin tekemää maalausta ja piirrustusta, jotka nykyään ovat osa Sara Hildenin taidemuseon kokoelmaa.
Sara Hildenin taidemuseo oli avautuessaan yli 40 vuotta sitten ensimmäinen puhtaasti modernin taiteen museo Suomessa. Edelleen museon taidekokoelma on yksi Suomen merkittävimpiä ja laajimpia modernin taiteen kokoelmia. Tänä päivänä museo kuulemma tarvitsee taidekokoelmalle ja vaihtuville näyttelyille enemmän tilaa. Uusi museo on suunnitteilla ja se valmistunee kaupungin keskustaan 2026.
Tykästyin nykyiseen taidemuseoon. Harmaisiin karkeisiin betoniseiniin, ikkunoista tulvivaan valoon ja rauhoittavaan tilan tuntuun. Museoon, joka ainakin alkukeväästä oli sisältä näyttävämpi kuin ulkoa. Jännä odottaa, miten uusi museorakennus peittoaa vanhan museon - taidemuseon jossa vielä aistii 88-vuotiaana kuolleen voimanaisen Saran hengen.
Sara Hildenin museolla on aivan oma henkensä ja tunnelmansa. Sieltä on aina palannut mieli elpyneenä ja sielu virkistyneenä takaisin maan pinnalle.
VastaaPoistaMitä meihin alkuperäiseen tutustuneisiin tulee tuntuu vaikealta kuvitella, että uusi ottaisi vanhan ja vakiintuneen paikan...
Näin juuri, Takkutukka. Minäkin nautin taidemuseon tunnelmasta ja koko kokonaisuudesta :)
Poista