perjantai 3. marraskuuta 2023

Parasta Kaijaa


Aarikasta tulee ensimmäisenä mieleen palloista tehdyt pässit ja puiset joulutontut. Tontuista olen tykännyt, mutta pässit eivät ole olleet minun juttuni, eikä Aarikka muutenkaan ole minua niin hurmannut. Mitä nyt joitakin heidän korvakorujaan olen väliin käyttänyt. Oikeastaan puiset korvikset viehättävät minua retroudessaan nykyään enemmän kuin nuoruudessani :)

Kaikesta huolimatta minua kiinnosti Helsingin taidehallissa syyskuussa avattu Kaija Aarikan näyttely, jossa oli esillä taiteilijan teoksia ja tuotteita 60 vuoden pituiselta muotoilijauralta. Kaija Aarikka (1929-2014) ehti suunnitella esineitä niin lasista, raudasta, messingistä, hopeasta kuin kankaasta, mutta puu oli hänen tärkein ja työstetyin materiaalinsa. Ja minusta Kaija Aarikan esineistä onnistuneimmat ja kauneimmat onkin tehty juuri puusta. 

Näyttelyn ehdottomasti paras huone oli ensimmäinen, johon oli koottu esimerkkejä Aarikan puuteoksista - erikokoisten ja -väristen pässien lisäksi monenlaisia kynttilänjalkoja ja taide-esineitä. Ja pässitkin alkoivat tuossa ympäristössä viehättää :) Mutta muissa näyttelyhuoneissa esillä olleet korut, himmelit ja ruokailutarvikkeet eivät olleet minua varten. Paitsi viimeisen huoneen puiset lelut, jotka olivat sekä kauniita että nostalgisia - ja erikoiset kokeilut, kuten Tähtisumua-niminen messinkimyssy :)

Kaija osasi työstää suomalaista puuta - koivua ja mäntyä - upeasti ja luovasti. Taiteilijan uniikit puuteokset nähdäkseen museokorttilaisen kannatti (taas) piipahtaa Taidehallissa. 

Tsaaritar, 2014

Flamingo, 1996

Tähtisumu, 1970

Anemone, 1984

Pandavauva, 1979

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti