torstai 7. syyskuuta 2023

Holmin houkutukset


Ensimmäiseksi Tarton illaksi olin varannut paikan ravintola Holmista, joka on pienehkö fine-dining ravintola hotelli Lydian toisessa kerroksessa. Kokit työskentelivät avokeittiössä, mikä oli tervetullutta katseltavaa yksin ruokailevalle, vaikka ikkunapöydästäni en heidän työskentelynsä yksityiskohtia erottanutkaan.

Alkuruoaksi valitsin lohitartaria. Innostuin tartarista niin, että en huomannut että annoksessa oli myös mätiä. Ja tämä kostautui - ja pahasti. Kokonaisuus oli minulle aivan liian suolainen - siis todella suolaista. Mutta annos oli erittäin kaunis. Ja pakkohan se oli syödä, kun nykyään en enää kehtaa jättää.

Seuraavaksi innostuin menun sea bassista eli meribassista, josta olen monesti saanut herkkuannoksia. Pääruoan paistettu kalafile oli maukas, mutta tositosi pieni. Myös tilli-perunamuussi ja kastike maistuivat, ja söin annoksen mieluusti loppuun. Jälkkäriksi valtsemani vadelma-sitruuna-vanilja -annos menetteli…

Kokonaisuudessaan Holm ei minun kohdallani ja minun makuuni tällä kertaa oikein onnistunut. Annokset olivat kivan värikkäitä - mistä tykkäsin - ja etenkin alkuruoka viehätti silmää. Mutta ruoka ei maistunut rakkaudella ja intohimolla valmistetulta, vaan tekniseltä ja liikayrittämiseltä. Harmi, sillä Tallinnan ja Pärnun hyvien ruokakokemusten jälkeen odotukseni olivat korkealla.

Ehkä odotin liikaa, ja se usein kostautuu. Ja toisekseen minulla ei ollut ruokaseuraa, mikä usein on puolet minun ruokanautinnostani. Onneksi Holmin tarjoilu oli mukavaa ja huomaavaista, ja tumma siemenleipä voivaahtoineen superhyvää.

Lämmin leipä olikin ehkä parasta koko menussa :) Ja lasillinen kylmää proseccoa :)

Pähkla trout, whitefish roe & lemon emulsion

Sea-bass, potato-dill puree & Jerusalem artichoke

Rasberry, lemon & vanilja

Herkkuleipää

Ravintolan terassia ja Pirogovin puistoa, jossa kymmenet nuoret viettivät perjantai-iltaa. 
Tarjoilija kertoi, että kyseinen puisto on ainut paikka koko Virossa.
 jossa on lupa juoda ulkona alkoholipitoisia (max 6 promillea) juomia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti