Heinäkuisen kirkkokierroksen (täällä) seitsemäs eli viimeinen kirkko oli Raisiossa. Tuolloin lupailin, että kirjoitan kierroksen kirkoista ”lähipäivinä”. Viime viikolla huomasin, että juttu Raision kirkosta jäi tuolloin julkaisematta, joten tässä se viimein tulee :)
Pyhän Martin (Martinuksen) mukaan nimetty kivikirkko on nykytiedon mukaan rakennettu 1500-luvulla, eikä 1300-luvun alkuvuosina, kuten sitkeästi elävä perimätieto kertoo. Vuosisatojen aikana Raision kirkkoa on kuitenkin korjattu ja muutettu lukuisia kertoja.
Kirkon sisäosiin tehtiin suuria, runsaasti keskustelua ja jopa eripuraa herättäviä muutoksia 1960-luvun lopulla. Tällöin mm. vanhat seinämaalaukset peitettiin ja sisääntulo siirrettiin nykyiselle paikalle kirkon länsipäätyyn. Samalla hovimaalari Robert Ekmanin (1808-1873) maalaama alttaritaulu siirrettiin kuorin pohjoisseinälle ja taulun paikalle aukaistiin aiemmin umpeen muurattu ikkuna-aukko. Nykyään kuoriikkunaa koristaa lasitaiteilija ja teologi Hannu Konolan (1943-2020) lasimaalaus, joka asennettiin paikoilleen vuonna 2001.
Edellä mainitun remontin yhteydessä myös kirkossa olleet keskiaikaiset pyhimyspatsaat vietiin Museoviraston toimesta konservoitaviksi. ”Ja sille tielle ne ovat jääneet”, pettyneet seurakuntalaiset ovat todenneet. Myös takaparven etulevyihin 1772 maalatut 16 profeetan kuvaa poistettiin ja säilöttiin pappilan navetan vintille. Vasta 1990-luvulla ne vaivihkaa palautettiin takaisin kirkkoon. Ja nyt nämä vanhat maalaukset koristavat kirkkosalin takaseinää ja parvelle johtavaa portaikkoa.
Kirkon esineistä jotkut ovat jopa vanhempia kuin nykyinen kirkkorakennus. Esimerkiksi kaksi eteisessä seisovaa, parimetristä hautakiveä ovat 1200-luvun alusta. Niiden historia on mielenkiintoinen, sillä ne löytyivät vanhan kivikirkon rakenteista 1960-luvun lopussa edellä mainitun remontin yhteydessä. Näitä isoja graniittimöhkäleitä oli ikään kuin ”uusiokäytettty” kivikirkon kynnyskivinä, ja vasta tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että alkujaan kivet olivat olleet hautakiviä.
Vanhaa eli 1300-luvulta peräisin on myös kuorin ja kirkkosalin välissä riippuva ns. Liedon mestarin valmistama hieno krusifiksi. Omintakeinen puinen tynnyriholvikatto ja värikäs saarnatuoli erikoisine ”portteineen” ovat molemmat taas 1600-luvulta.
Tutustumisen arvoinen ja viehättävä vanha kivikirkko keskellä vilkasta ja kasvavaa kaupunkia. Sopiva päätös seitsemän kirkon kesäkierrokselle :)
Keskellä kalkkikivinen alttari, jonka päällä Hannu Konolan lasimaalaus (2001).
Ikkunan reunoja koristaa pitsikuviot, jotka maalattiin 1960-luvun remontin yhteydessä.
Vasemmalla Robert Ekmanin maalaama entinen alttaritaulu 1860-luvulta.
Edessä Suomessa 1300-luvulla valmistettu komea krusifiksi.
Profeetoiden kuvia 1700-luvulta
Latviassa valmistettu värikäs saarnatuoli 1600-luvulta
Ikivanhat hautakivet 1200-luvulta
Kuvassa näkyy osa kirkon komeaa puista tynnyriholvikattoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti