sunnuntai 30. heinäkuuta 2023

Seitsemän kirkon kierros

Osa ryhmäämme Raision keskiaikaisessa kivikirkossa 

Heinäkuussa osallistuin Salon Tilausmatkojen järjestämälle Seitsemän kirkon reitti -nimiselle yhden päivän kestävälle bussimatkalle. Matkan aikana tutustuimme mukana olleen oppaan johdolla seitsemään varsinaissuomalaiseen kirkkoon (useimmat keskiajalla rakennettuja kivikirkkoja): Maskussa Maskun, Askaisten ja Lemun kirkot, Nousiaisissa Nousiaisten kirkko, Naantalissa Naantalin ja Merimaskun kirkot sekä Raisiossa Raision kirkko. 

Kaikki seitsemän kirkkoa olivat mielenkiintoisia, mutta eniten minua viehättivät kierroksen ensimmäinen eli Maskun kirkko ja viimeinen eli Raision kirkko. Sekä tietenkin minulle tuttu Merimaskun kirkko, josta olen kirjoittanut blogiini kesäkuussa 2022 peräti kolme kertaa (täällätäällä ja täällä). 

Merimaskun kirkon lisäksi kierroksen kirkoista minulle oli aiemmilta käynneiltä tuttu Naantalin komea luostarikirkko, josta olen kirjoittanut sekä keväällä 2021 (täällä ja täällä) että viimeksi tänä kesänä (täällä). Sen sijaan muut kierroksen viisi kirkkoa olivat uusia tuttavuuksia. 

Näistä viidestä kirkosta kirjoitan kustakin lisää lähipäivinä. Naantalin ja Merimaskun kirkoista lienen kirjoittanut jo kylliksi - itsellenikin muistoksi. Paitsi alla olevaa valokuvaa pastorin jalanjäljistä Merimaskun puukirkon alttarin edessä :)

2 kommenttia:

  1. Onpa hienoja kuvia ja kivoja postauksia täällä! Laitan seurantaan. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Annie. Kirkkoja ainakin löytyy :) Terv InnaVaara

      Poista