perjantai 28. lokakuuta 2016

Tangokädet

Tangossa naisen käsien "oikea" asento ja paikka näyttää muuttuvan opettajan mukaan. Puhumattakaan tanssipartnereista, joista jokainen tuntuu kannattelevan raamia ja käsiään eri tavalla. Osa viejistä haluaa neuvoa naistakin ohjaten mm. naisen vas käden paikkaa - ja neuvothan vaihtelevat laidasta laitaan. Yksi haluaa, että tuntee selvän vasteen naisen peukalosta olkapäänsä edessä, toinen toivoo kevyttä kosketusta olkapään takana jne.

Useimpien opettajien mukaan - ymmärtääkseni - naisen oikea ja miehen vasen käsi ovat parin keskellä - kyynerpäät vartaloiden etupuolella - kämmenet vastakkain ja sormet kevyesti koukussa toistensa ympärillä naisen leuan korkeudella. Ja pyöreässä, ryhdikkäässä raamissa, mutta hieman kapeampana kuin valssissa.

Miehen oikea käsi on tukevasti naisen selässä - käsivarsi alaviistoon eli käsi on alempana kuin kyynerpää - ja hieman alempana ja keskemmällä kuin muissa vakiotansseissa, ei kuitenkaan selkärangan toisella puolella. Sormet yhdessä ja suorassa.

Naisen vasemman käden paikka on minulle ongelmallisin. Tuntuu, että jokaisella opettajalla - kuten viejälläkin - on erilaisia ohjeita käden "oikeasta" paikasta. Eilen Käpylän tangotreeneissä Maija näytti minulle henkilökohtaisesti naisen vasen käden paikan. Maijan mielestä paras tanssituntuma saadaan, jos naisen vasen käsi lepää kevyesti miehen oikean olkapään päällä eikä takana.

Pari viikoa sitten Katin treeneissä Kati tuli tangoa tanssiessani korjaamaan vasempaa kättäni ja asetti sen miehen olkapään yläosan taakse. Tanssijan paritanssiblogissa (täällä) Jyrki kirjoittaa, että kaikissa vakiotansseissa, myös tangossa, naisen tulisi lukita vasen kätensä miehen hauis- ja olkalihaksen yhtymäkohtaan.

Pari vuotta sitten kävimme Ukin kanssa pari kertaa Eilan tangon alkeistunneilla. Eila suositti naista pitämään vasenta kättään siten, että käsivarren sisäsyrjä nojaa miehen olkavarren yläosaan ja kämmenen sisäreuna tukee miehen olkapään taakse, peukalo alaspäin ja irti kämmenestä. Filpuksen Merjan mukaan tämä ote kuuluu kilpatanssiin, ei tanssilavoille. Merjan mielestä paras käden asento löytyy, kun naisen käsivarsi myötäilee kevyesti miehen olkavartta ja kämmen asettuu siihen kohtaan mikä on luontevaa parin kokoeron, läheisyyden ym. kannalta.

Eli tyylejä riittää myös taitureilla. Tärkeintä lienee yhteinen tukeva raami, jota kumpikin kannattelee, sekä miehen selkeä vartalo-vienti ja naisen käsien oma kannatus ja keveys vastetta unohtamatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti