sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Buggi uudistuu

Ensin jotain vanhaa: Joka askeleelle rullataan päkiöiden kautta ja joka askeleella kantapää painetaan selkeästi lattiaan. Kantapään painantaa lisätään lonkan lievällä muljautuksella latinalaistanssien tapaan, jolloin kantapään paino maahan ikäänkuin korostuu. Varpaita ei askeltaessa tarvitse nostaa irti lattiasta, mutta nosto näkyy ja tuntuu polvissa. Naisen ykkösaskel taakse on korostetun painokas ja hidastettu (ykk-siii) ja nainen viipyy kantapäällään kunnes mies antaa vetovihjeen kämmenellään.

Sitten jotain tuttua: Käsivarret irti vartalosta, kyynerpäät vartalon etupuolella, käsivarret koukussa kyynärpäistä. Naisella ranne on suorassa linjassa kyynärvarren kanssa ja sormet suorassa alaspäin taittuen rystysten kohdalta, peukalot vapaina. Jari opasti miehille käsien pusku- ja koukkuasennot eli työntö- ja veto-otteet. Puskuasennossa miehen kämmenet ovat suorana ulospäin ja koukkuasennossa miehen sormet (ei peukalo) ovat kevyessä koukussa naisen sormien ympärillä sivulta.

Ja lopuksi se uusi: Jari Aaltonen (täällä) kertoi, että perusbuggin askellus on muuttumassa. Tärkein muutos näkyy tanssiparin asennossa. Uusien oppien mukaan pari pyrkii mahdollisimman paljon tanssimaan toisilleen eli rintamalinjat vastakkain. Aloittaessa kumpikin astuu ykkösaskeleen taakse (nainen oikealla ja mies vasemmalla jalalla) - työntövaste käsissä - ja kakkonen astutaan paikalla (nainen vasemmalla jalalla), kolmosen nainen astuu oikealla jalallaan eteen (mies paikallaan) - vetovaste - ja nelosen nainen astuu vasemmalla jalalla paikallaan.

Naisen kiertäessä viejää hän astuu toisen ja neljännen askeleen vasemmalle sivulle pitäen rintamalinjan miestä kohti eikä kääntyneenä vinosti kiertosuuntaan kuten aiemmin on opetettu. Eli ykkönen taakse, kakkonen sivulle, kolmonen eteen viejää kohti ja nelonen sivulle, jolloin naisen vartalo on koko ajan miestä kohti. Vasemmasta käännöksestä tullessaan nainen astuu - uuden ohjeen mukaan - oik jalalla miestä kohti (eikä jatka sivulle miestä kiertäen) ja sitten vas jalalla vasemmalle sivulle. Oikeassa käännöksessä nainen ohittaa miehen tämän oikealta ja käännöksen jälkeen jatkaa oik jalalla taka-askeleeseen kuten entisissäkin ohjeissa.

Miksi buggin askellusta on muutettu? Yritin kysellä, en saanut selkeää vastausta... Muotijuttuja - ehkä?

3 kommenttia:

  1. Luen tän myöhemmin ajatuksen kanssa… sopiihan.. hih

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehheh... En tiiä mitä näistä vieras ymmärtää, jos mitään. Kirjoitan näitä tanssijuttuja lähinnä itselle muistiin. Oikeita tanssitermejäkään en hallitse, vaan käytän omaa kieltäni...

      Poista
  2. Kun tanssit vasemman käännöksen jälkeen viejää kohti, olet valmiina liikkumaan mihin suuntaan vaan viejä pyytääkin. Näin erittäin lyhennettynä 😃 Ergonomisempaa ja mahdollistaa molempien vapaamman tanssin.

    VastaaPoista