perjantai 26. elokuuta 2016

Tango takkuaa

Tangon luulisi olevan suomalaiselle lavatanssijalle tutuista tutuin. Vaan ei minulle. Elin lapsuuteni ja nuoruuteni kaupungissa. Ensin asuin lähes 20 vuotta Helsingissä, minkä jälkeen kuusi opiskeluvuotta kului Oulussa.

Wikipedian mukaan Suomessa syntyi 1960-luvun puolivälissä jopa tangokuume protestina uudelle "rautalankavillitykselle". Tästä helsinkiläinen varhaisnuori ei tiennyt mitään, tuskin oli tangosta kuullutkaan. Oulussa 1970-luvun opiskelijat taas juhlivat pääosin omilla killoillaan, ja loppuillasta saattoivat epämääräisesti nojailla toisiinsa musiikin (ei tangoa) tahdissa.

Littoisten lavan maanantain alkeisjatkossa treenattiin Antti-Villen opastuksella tangoa (täällä). Tangon sähäkkyys ja intohimo on minulle edelleen vaikeaa. Antti-Ville puhui tangosta karaktääritanssina, jossa on tärkeää pystyä liikkeellä ilmaisemaan tanssin latautunutta luonnetta.

Antti-Ville korosti leveää, pyöreää ja ryhdikästä tanssiraamia, jossa miehen vasen käsi on parin keskellä kämmenotteessa (kämmen kevyesti suljettuna naisen kämmenen ympärillä), kämmentensolmu naisen leuan korkeudella ja kyynerpäät ulospäin. Antti-Ville muistutti, että askeleet ponnistetaan tukijalan pohkeella. Naisen astuessa taaksepäin hän rullaa tukijalan päkiältä kantapäälle, jolloin viimeinen vauhti työnnetään kantapäällä. Nainen venyttää astuvaa takajalkaa mahdollisimman kauas, ojentaen jopa nilkkansa jolloin hän siirtyy astuvalle jalalle varpaiden kautta rullaten. Jalat kootaan sähäkästi yhteen joka askeleen välissä - tärkeää tangon luonteelle.

Tangoaskeleessa pää pidetään paikoillaan. Antti-Ville opastaa kuvittelemaan, että pään päälle on kiinnitetty kisko, jonka alla pää etenee suoraan ja tasaisena. Askelluksen nopnop-askeleen Antti-Ville tykkää astua hieman etuviistoon vasemmalle, jolloin nainen astuu takaviistoon oikealle. Sivuaskelissa liikutaan tasajalalla eikä varpailla.

Kiva uusi kuvio: Nainen oik taakse (hidas), vas taakse (hidas), oik taakse (nop) - eli perusaskelta tähän asti - minkä jälkeen vasen jalka eteen (nop) eli syntyy keinuaskel. Tämän jälkeen nainen astuu oik jalalla miehen oik sivulle (hidas) ja kääntyy miehen sivulla astuen vas jalalla miehen editse (hidas) palaten rintama-asentoon miehen eteen (nop,nop).

Ensi maanantaina jatkoa! Niin kivaa oli - ajoittaisesta turhautumisesta huolimatta.

2 kommenttia:

  1. Tango on kiva tanssi. Useimmiten miehet vievät sen kyllä foxina. Ja turha sun on huolestua vaikket saavuta sitä tulisuutta. Sehän on miehestä kiinni, sillä jos mies vie tasaseen tahtiin, niin vaikutat aika koomiselta, jos sinä sitä tulisuutta ja sähäkkyyttä yrität vientiin laittaa.. heh.
    Harvoin tapaa vahvan ja tosihyvän viejän. Olin Joensuussa mm. Liperin lavalla ja siellä tanssin aivan upean miehen kanssa… ts. tanssitaitoisen. En muista oliko tango vai foxi, mutta niin olin hurmoksessa. Ja tällainen on tullut vastaan tosi harvoin, jolloin voi itsekin laittaa osaamisensa peliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minäkin alan olla vaiheessa, jossa oikein odotan jos kurssilla tiedän jonkun olevan hyvä viejä ja tanssija, jotta koska pääsen tanssimaan hänen kanssaan. Kun aiemmin vähän pelolla odotin, kun osaamiseni ja seuraamiseni oli niin huonoa. Ja totta tuo tangon liukuminen foksiksi monilla viejillä...

      Poista