maanantai 15. elokuuta 2016

Kuvia blogiin - vihdoinkin


Blogiviikko mennyt häslätessä. Jo keväällä tuli ilmoitus, että Google ei enää tue Picassa-kuvaohjelman käyttöä Bloggerissa, vaan valokuvat on siirrettävä GooglePhotos-ohjelman kautta.Varoituksista huolimatta olen jatkanut hyväksi toteamani Picassan käyttöä, ja sulkenut silmäni väistämättömältä. Ja nyt se sitten todentui - eli Picassasta ei enää saa siirrettyä kuvia Bloggeriin.

Mummi joutui pulaan, kun nettiosaaminen on tuttujen rutiinien eli Picassan varassa. Useita päiviä olen räplännyt konetta yrittäen siirtää kuvia kännykän kamerasta blogiin. Lopulta nuoriso tuli avuksi, ja nyt yhteydet taas toimivat. Vaikka tykkäsin enemmän Picassasta....

Nettiosaamisesta vielä. Pari vuotta sitten etsin asiantuntijaa, joka osaisi neuvoa minua blogin tekemisessä, kuvien käsittelyssä ja siirtämisessä ym. Löysin netistä pikkufirman, josta nuorimies lupautui tulla kotiin opastamaan. Selitin jo puhelimessa ongelmani, ja kotiini tuli ihan mukava nuorukainen, joka väitti olevansa tietokoneen käytön asiantuntija. Yhteenkään blogiin liittyvään kysymykseeni en kuitenkaan saanut vastausta - ainoa mitä minulle jäi käteen oli lasku. Ja tupakkaa miehellä kului - parin tunnin jutustelun aikana hänen piti käydä kahdesti ulkona tupakalla!

Nykyään yritän löytää vastauksia blogiongelmiini netin räpläämisellä kokeilemalla kaikkea mahdollista - ja mahdotonta - ja kysymällä apua omilta nuorilta. Välillä onnistun, välillä en. Jatkossa ehkä ikuisena kurssikärpäsenä etsin esim. työväenopistosta jonkun kurssin, jolla opastetaan blogin tekemisessä.Vinkkejä vastaanotetaan!

Mökillä sataa ja paistaa. Ihaillaan ukkosen jyrinää ja sateenkaaria. Kirkuvia kurkia, sukkelasti sukeltavia kuikkia ja rauhallisesti lipuvia joutsenia. Loppukesän nautintoja.

5 kommenttia:

  1. Samalla tavoin olen itse opiskellut kaiken netin käytön: kokeilemalla ja ahaa-elämyksillä. Ja minulla kävi täällä myös nuori opiskelijapoika mukamas auttamassa tietokoneen suhteen. Lasku oli yhdestä tunnista melkein 200 euroa. No meni varmaan pojan opiskelukuluihin, joten se siitä.

    Nyt keksin paikallisen tietokonefirman, joka on tarvittaessa päivittänyt konettani ja siivonnut sieltä roskaa kuudellakympillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Risa kommenteistasi, yhteisiä ongelmia näyttää olevan :):)

      Poista
  2. Picasaa olen käyttänyt siten, että olen muuttanut sillä kuvia pienempään pikselikokoon, painanut sitten "Vie", jolloin pienennetty kuva on tallentunut valitsemaani kansioon. Sieltä olen sitten liittänyt kuvan tänne blogiin.

    VastaaPoista
  3. Kuva on mitä mahtavin - upeaa, että sait kuvien lataamisen blogiin toimimaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Susanna, sateenkaari on kiehtova luonnon ilmiö!

      Poista