sunnuntai 25. heinäkuuta 2021

Rengasmatka 500 km

Vanha silta Kullaan kirkon vieressä.

Olin varannut jo alkukesästä tälle viikolle Ukille ja minulle paikat opastetulle kiertokäynnille Maire Gullichsenin kotiin Villa Maireaan Porin Noormarkkuun. Koska jalkani on edelleen kipeä ja kävelyni hankalaa ja ontuvaa, meinasin luopua reissusta jossa pitää istua pitkään autossa.

Päätimme kuitenkin Ukin kanssa lähteä ”vähän tuulettumaan” ja ajoaikojen lyhentämiseksi yöpyä sekä meno- että paluumatkalla, vaikka aiemmin 300-400 km päivittäiset ajomatkat ovat olleet ihan normikamaa :) Näin vältyin istumasta kipeän jalan kanssa pitkään paikoillaan, mikä rasittaa ja kipeyttää jalkaani lisää. Teimme siis kaksi vuorokautta kestävän rengasmatkan Salosta Poriin ja takaisin - yhteensä runsaat 500 kilometriä - kahdella majoitusyöllä.

Ensimmäisenä päivänä etenimme reittiä Salo - Somero - Forssa - Nuutajärvi - Huittinen - Kokemäki, jossa yövyimme. Toisena päivänä ajoimme pikkuteitä pitkin Kokemäki - Korkeaoja - Kullaa - Palus - Harjakangas - Noormarkku, josta Villa Mairean jälkeen jatkoimme vielä Eurajoelle yöpymään. Kolmantena päivänä ohitimme Rauman ja siirryimme pikkuteille ajaen Voiluodon ja Pyhärannan kautta Uuteenkaupunkiin, josta jatkoimme edelleen Vehmaan ja Mietoisen läpi Tyttärien Tilalle Merimaskuun. Lyhyen rupattelutauon jälkeen ajoimme vielä Naantalin kautta Turkuun syömään, ja lopuksi Turusta moottoritietä takaisin Salon mökille.

Rengasmatkan aikana pysähdyimme syömään, yöpymään tai muuten vain jaloittelemaan Nuutajärvellä, Kokemäellä, Kullaalla, Noormarkussa, Uudessakaupungissa, Merimaskussa ja Turussa, joista lisää lähipäivinä. Eli siksakkasimme pitkin Satakuntaa, Pirkanmaata ja Varsinais-Suomea.

Auton ikkunasta ihailin ja väliin ihmettelin niin hoidettua kuin hoitamatontakin metsää, viljapeltoja, jännittäviä kapeita harjuja, tiekirkkoja, vauraita maatiloja sekä tyhjentyneitä ja hiljaisia kyläkeskuksia. Pysähtyessämme tapasin ystävällisiä respahenkilöitä (Eurajoella), puheliaita kahvilanpitäjiä (Kokemäellä), osaavia oppaita (Noormarkussa) ja kiireisiä tarjoilijoita (Turussa).

Jalat kestivät :) Ja mieli sai tarvitsemaansa vaihtelua ja virikettä. Ensimmäisen yön - halpismajoituksessa Kokemäellä - jopa nukuin paremmin kuin moneen viikkoon :)

Rengasmatka oli enemmän kuin vaivansa väärtti :):)

Uusia käpyjä Noormarkussa.

1. Kuulostaa oikein vanhanajan rengasmatkalta.
    Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni Noormarkun naapuripitäjässä Pomarkussa, mutta vasta aikuisena kävin Villa Maireassa. Lähellä olevan arvoa ei aina näe, sama koskee kotimaan matkailua yleensä. Nyt kun ei pääse ulkomaille tulee lähdettyä katselemaan Suomea.

1. Juuri niin se tahtoo olla, Marjatta, että lähitienoot jäävät herkästi tutkimatta. Koiran kanssa tulee onneksi käveltyä kodin lähellä, ja näkee sellaista mitä ei muuten huomaisi. Ja eläkkeelläolen alkanut koluta kotikaupunkini Helsingin museoita ja kirkkoja, mikä om kivaa. Mutta esim Stadionin tornissa en ole koskaan käynyt…

2. Regasmatkat ovat tehneet uuden tulemisen, joten ajan hermolla olette olleet. Reissu kuulostaa mukavalta vaihtelulta: uudet maisemat ja satunnaisia elämänviivojen risteämisiä, lomaksikin sitä on tapana kutsua.

Käpyjä on tosiaan nyt kuusissa ennätysmäärä, sama koskee jo punertavia pihlajanmarjoja, nähtäväksi jää, millainen talvi on aikanaan tulossa?

1. Pienellä ja lyhyellä matkalla löytää yllättävän paljon mielenkiintoista. Ja näin vanhana moni olematon juttu voi sykähdyttää. Vähän kuin pikkulapsilla - kaikki on kivaa :) Ja etenkin näin korona-aikana lähes kaikki reissut on ihanaa vaihtelua :)