sunnuntai 5. helmikuuta 2017

10.000


Tänään mittarissa on 11 920 askelta. Se koostuu kahdesta koirankävelytyslenkistä: mökillä 5 km:n kävely Kotolahden pikkusillalle ja takaisin sekä kaupunkiin tultua 2 km:n pituinen pikkulahden kierros.

Minulla on pari vuotta vanha Polarin yksinkertainen rannemittari, joka mittaa vain askeleet ja aktiviteettiprosentin. Syntymäpäivänä Ukki ehdotti modernimpaa ja monitoimisempaa mittaria, mutta toistaiseksi kevyt Polari on riittänyt mainiosti. Se toimii lähinnä muistutuksena, jos en ole saavuttanut päivätavoitettani eli 10.000 askelta tai 100 %:n aktiviteettia. Yleensä kumpikin täyttyy, kun teen kolme 20-40 minuutin reipasta kävelyä Murun kanssa (2-3 km/siivu).

Rannemittari mittaa lähinnä käden liikettä ja esimerkiksi tanssitreeneissä mittariin ei voi luottaa. Vaikka olisin tanssinut kolme tuntia hikistä tangoa kahdella 10 minuutin lepotauolla, mittari näyttää ehkä 2000 lisäaskelta - korkeintaan. Vakiotansseissahan naisen vasen käsi eli mittarikäsi lepää lähes paikoillaan miehen olkapäällä jalkojen tehdessä työtä. Tätä valittaessani joku viejistä ehdotti mittarin laittamista nilkaan :):)

Parasystävä kertoi huijaavansa omaa mittariaan kutomalla, jolloin ranteet liikkuvat ahkerasti ja mittari kerää askelia. Ketä lie huijaa :):)

2 kommenttia:

  1. Minä "löysin" terveys-mapin "uudesta" iPhone 5:stä (siis ostin tällaisen vanhan mutta halvemman mallin entisen iPhone 4:n tilalle, riittää minulle). Se mittaa aina automaattisesti askeleleet ja kilometrit, silloin kun puhelin on liikkeessä eli mukana. Olen huomannut, että kävelen 1 kilsa ja n. 1500-1600 askelta. Ei ole tullut vielä 10 000 askelta, kun ei se ei tietenkään mittaa arkiaskeleita, kun en pidä puhelinta esim. taskussa ja se jää eli on aina jossain pinnalla. Eihän se silloin mitään mittaa heh. Olen luullut että ne rannemittarit on pelkästään kalliita, jos olen edes ollenkaan ymmärtänyt niistä mitään. Mutta nyt kuulin, että esim. Gigantissa myydään ihan hyviä aske+kilsa+kaiketi kaloritkin hintaan 40e tai vähän yli. Ja kävin katsomassa, en ostanut vielä. Sen mallin on sellainen "sukkulan" muotoinen, kuin koru, ei siis kellon näköinen. Ja siitä, kuten kaiketi sinunkin, saa tiedot puhelimeen ja/tai tietokoneelle. Sellainen kannustaa kävelemään.Ja nyt olen havainnut, että monilla ihmisillä on sellainen ranteessa.
    Hyvä sinä liki 12 000 askeleen kera. Mutta oli hyvä tietää myös, ettei se kerro koko totuutta tansseissa. Sillä sitä varten mä kanssa sellaisen rannejutun haluaisin. Nilkkaan laittaminen oli kiva idea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen jo oppinut, paljonko päivässä tarttee kävellä jotta 10.000 tulee täyteen enkä periaatteessa tarttisi mitään mittaria. Mutta se toimii kivanakannustimena.
      Jos ole räkä-tai mahataudissa ja makaan koko päivän, jätän mittarin yleensä yöpöydälle. Masentaalisää kun huomaa illalla että askeleita on vajaa 2000 eli vessa- ja jääkaappikäynnit. Aurinkoista päivää!

      Poista