Yksi ihastuttavimpia teoksia Malagan Picasso-museossa oli kookas seinävaate, johon oli kudottu Picasson tunnettu maalaus Les Demoiselles d’Avignon (Avignonin naiset) vuodelta 1907. Ranskalainen tekstiilitaiteilija Jacqueline Durrbach (1920-1989) kutoi tuon lähes kolmimetrisen, villasta tehdyn kuvakudoksen yhteistyössä Picasson kanssa vuonna 1958.
Ei ihme, että ihastuin tähän taidokkaaseen ja värikkääseen kuvakudokseen, sillä erilaiset seinävaatteet ja ryijyt ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Vaikka en ole erityinen käsityöihminen, olen aikaansaanut yhden, Taina Otsamon suunnitteleman ryijyn, ja olen siihen tosi tyytyväinen. Tämä kapea ryijy on kulkenut mukanani Itä-Helsingin kodista nykyiseen Punavuoren kaksioon, ja edelleen pidän siitä kovasti (täällä).
Edellisessä postauksessa (täällä) kuvattujen maalausten lisäksi Malagan museossa oli esillä harvemmin nähtyjä muotokuvia Pablo Picasson perheenjäsenistä eri vuosikymmeniltä. Alla on muotokuva nuoresta Maria Dolores Ruiz Picassosta (1884-1958) eli taiteilijan Lola-siskosta sekä taiteilijan ensimmäisestä virallisesta vaimosta, Ukrainassa syntyneestä tanssijasta Olga Koklovasta (1891-1955) ja heidän yhteisestä pojastaan Paulo Picassosta (1921-1975).
Huomaan, että olen alkanut empiä mitä ja miten kirjoittaa Pablo Picassosta ja hänen taideteoksistaan. Voinko pitää hänen taiteestaan ja kehua hänen töitään? Kun samanaikaisesti olen #metoon jälkeen alkanut ymmärtää ja nähdä, että taiteilijan toiminta ja käyttäytyminen naisia kohtaan on usein ollut epäasiallista ja jopa tuomittavaa.
Ristiriitaista - mutta taiteilijan taideteoksista tykkään - edelleen. Ja niihin mielelläni tutustun.
Retrato de Lola (Lolan muotokuva), 1894
Kun Picasso maalasi tämän muotokuvan kymmenvuotiaasta
pikkusiskostaan Lolasta, hän vain 13-vuotias koulupoika.
Retrato de Paulo con gorro blanco (Paulon muotokuva valkoisessa myssyssä), 1923
Kuvassa Pablon ja Olgan poika Paulo on kaksivuotias.
Retrato de Olga (Olgan muotokuva), 1923
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti