perjantai 7. maaliskuuta 2014

Istanbulia

Pääsihän se Mummi matkaan! Heti lentokentällä kuohuviinilasillisen äärellä lähtöahdistus alkoi helpottaa, ja mieli rauhoittui edelleen Turkish airlines'n stuerttien ystävällisessä palvelussa. Perillä odotti aurinkoinen Istanbul, hotellissa yltiöystävällinen henkilökunta, siisti huone ja runsas aamiainen. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin.

Neorion-hotelli sijaitsee historiallisella Stambulin alueella, joka jää Kultainen sarvi -nimisen lahden eteläpuolelle. Lahden pohjoispuolellahan on "uudempi" ja vilkkaampi Beyoglyn alue - yöelämän keskus. Molemmat alueet ovat Istanbulin Euroopan puoleisia osia, jotka Bosporinsalmi erottaa kaupungin Aasian puoleisista osista. Olemme tyytyväisiä hotelliin, vaikkei se ihan täytäkään niitä ylistyssanoja, joita TripAdvisorin sivuilla hehkutetaan.

Aurinko ehti eilen jo laskea, kun saimme kamat huoneeseen ja pääsimme ratikalla Beyoglyn puolelle ravintolaa etsimään. Ajauduimme vilkkaalle ja meluisalle Nevizade-kadulle, jossa söimme herkullisia munakoiso-jugurtti-mezejä, tavanomaista paistettua kalaa ja kallista turkkilaista viiniä. Istuimme aitiopaikalla - toisessa kerroksessa vilkkaan ravintolakujan yläpuolella pienellä parvekkeella - siis ulkona ja Mummikin tarkeni, toppatakissa kuten muutkin.

Tänään vaeltelimme kaupungissa, kävimme Suuressa basaarissa ihmettelemässä kaupantekoa ja kauniita kattomaalauksia ja holvirakenteita, söimme kadunvarressa dönereitä (hyvää ja halpaa), nautimme baklava-herkkuja ja teetä (taivaallista ja halpaa), pistäydyimme laivalla Aasian puolella (mukavaa ja rauhallista). Iltapäivällä etsimme pari tuntia joitakin vuosia sitten avattua kirjailija Orhan Pamukin museota. Etsiminen kesti, mutta oli oikeastaan tosi kivaa. Hyvä syy kiivetä ylös ja alas Beyoglun kaupunginosan kiinnostavia sivukatuja. Ja löysimme lopulta museokin - sivukadulta. Kolmikerroksisessa, pienessä museossa on esillä satoja arkielämän pikkuesineitä, joita kirjailija on kerännyt puolen vuosisadan ajalta - tuttuja muillekin 60-vuotiaille.

Mukava päivä! Saimme nauttia auringosta, kävelystä ja merestä. Ihmetellä Istanbulin kattoja, ihastella kissoja ja lokkeja, istua ulkokuppiloissa ja tuoksutella keväisiä kukkia. Ja syödä makeaa!

1. Istanbul kuuluu niihin kaupunkeihin joissa ehdottomasti haluaisin käydä! Kiitos mukavasta postauksesta, taas muistan että tuokin olisi nähtävä ♥.

1. Kolmen päivän ensitutustuminen kaupunkiin jättää halun palata. Hyvä merkki! Kun perusnähtävyydet on koluttu, voi ottaa vielä rennommin ja löytää uutta.

2. Taas tuli yksi kaupunkin niiden nähtävien listalle! Mezejä ja yleistä ihmettelyä, se vasta on elämää se.

1. Istanbul on yllättävän lähellä, vain runsaan kolmen tunnin lento. Ja sama kellonaika. Sopii meikäläiselle ja voi pistäytyä vaikka vain pariksi yöksi.