Viime vuonna - hetki ennen koronaa - tykästyin ensin Ateneumissa (täällä) ja sitten Turun taidemuseossa (täällä) Greta Hällfors-Sipilän noin sata vuotta sitten maalaamiin kaupunkimaisemiin. Lahjakkaan nuoren kuvataiteen opiskelijan pääosin vesivärein tehtyjä luomuksia - monet kotikulmiltani Johanneksen kirkon ympäristöstä Helsingin Punavuoresta.
Vajaa viikko sitten avattiin Helsingin taidemuseossa Greta Hällfors-Sipilän ja hänen aviomiehensä Sulho Sipilän yhteisnäyttely. Ensi kesään asti auki olevassa näyttelyssä on esillä 60 teosta - pääosin 1910-1940-luvuilta. Gretan töihin ihastuneena päätin mennä heti tutustumaan avioparin uuteen näyttelyyn, vaikka olin vasta toipumassa Outi Heiskasen yltäkylläisestä näyttelystä (täällä ja täällä).
Olen karsastanut Helsingin taidemuseota sen (nykyisen) sijainnin takia - Kampin metroasemaa vastapäätä, Tennispalatsin toisessa kerroksessa. Jotenkin en ole tullut sinuiksi paikan kanssa. Tykkäsin kun museo sijaitsi vielä Meilahdessa, ja rakastan vanhaa Ateneumia asema-aukiolla ja tyylikästä Taidehallia Töölössä. Leffateattereiden yhteyteen vuonna 1999 siirtynyt Helsingin taidemuseo - paremmin tunnettu nimellä HAM (lyhennys englannin kielisestä nimestä Helsinki Art Museum) - on jäänyt minulle vieraaksi.
Sipilän boheemin ja avangardistisen taiteilijapariskunnan näyttely oli kuitenkin riittävä täky astella rullaportaiden kuljetettavaksi Tennispalatsin toiseen kerrokseen :):) Nauttimaan Greta Hällfors-Sipilän (1899-1974) ja Sulho Sipilän (1895-1949) kiinnostavista muotokuvista, tarkoista sisäkuvista sekä kaupunkimaisemista, joihin on ikuistettu näkymiä heidän Laivurinrinteen kotinsa ikkunoista. Avioparin maalauskohteet olivat usein samoja - mm. Johanneksen kirkosta kumpikin on tehnyt useita teoksia - Sulhon maalatessa pääosin öljyväreillä, vaimon pitäytyessä akvarelleissa.
Edelleen fanitan Grete Hällfors-Sipilää, jonka työt hänen eläessään jäivät lähes huomiotta ja täysin aviomiehen tuotannon varjoon. Onneksi hänen kiinnostavat maalauksensa ovat viime vuosina olleet esillä merkittävissä näyttelyissä.
Greta Hällfors-Sipilä: Äiti Hanasaaren hiekkarannalla, 1921
Sulho Sipilä: Sisäkuva, soittava nainen, 1931
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti