keskiviikko 16. lokakuuta 2024

Puut tulevat


Tykkään käydä taidemuseoissa ja -näyttelyissä - ja myös perinteisissä museoissa. Josko joku tätä ei vielä ole huomannut :) Olen todellinen harrastelija ja amatööri ilman minkäänlaista taiteen koulutusta tai syvällisempää taiteen tuntemusta. Ja tämä tosi-innostus on alkanut vasta jäätyäni vajaa kymmenen vuotta sitten eläkkeelle ja hankittuani museokortin…

Katselen, koen, aistin ja tutkin teoksia täysin fiilispohjalta. Ja olen kaikesta näkemästäni päivä päivältä yhä kiinnostuneempi, innostuneempi ja lumoutuneempi. Väliin myös omalla friikillä ja pikkutarkalla tavallani. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että tykkään lukea teosten nimilippuja, joissa teoksen nimen lisäksi yleensä mainitaan ainakin sen valmistumisvuosi, valmistustapa ja omistaja/sijoituspaikka. 

Erityisesti minua kiinnostaa nimi - se on minulle monesti jopa tärkeämpi kuin teoksen tekijä. Minkä nimen tekijä on teokselleen halunnut antaa? Ja mitä nimi minulle kertoo? Eniten tykkään nimistä, joihin liittyy jonkinlaista sanaleikkiä tai jotka saavat minut katsomaan teosta ikään kuin toisin silmin. 

Väliin teosten nimet eivät minulle heti - joskus ei ollenkaan - avaudu, mutta sekään ei hirveästi häiritse. Jääpähän mummille aprikoitavaa :) Näin kävi esimerkiksi Turun taidemuseossa olevassa Elina Merenmiehen Kaikki näkyy -näyttelyssä (täällä). 

Yllä on valokuva näyttelyssä olleesta mustepiirroksesta, jonka nimi oli Puut tulevat. Nimi auttoi minua havaitsemaan, että ihmishahmon takaraivosta alkavat mustat aallot olivat taipuisia nuoria puita tai puun oksia, joiden lehdet avautuivat hahmon kasvoille. Mitä muuta nimi yritti minulle viestittää? Miksi puut valtasivat ihmiskasvot? Muuttuuko metsä ihmiseksi vai ihminen metsäksi…

Usein minusta on myös mielenkiintoista tietää, minkä ikäisenä taiteilija on teoksen luonut ja mitä muuta hän on maalannut/piirtänyt/veistänyt samaan aikaan. Nykyään kiinnostun myös teoksen tekotavasta ja kuka tai mikä taho teoksen omistaa ja/tai missä se on näyttelyn ulkopuolella nähtävissä. 

Mutta ykkösprioriteetti minulle on ehdottomasti taideteoksen nimi. Mitä jännempi tai vieraampi, usein sitä parempi. Puut tulevat - entä sitten :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti