Marianne Stokes: Kuolema ja neito, 1908
Ateneumin uudessa Gothic Modern -näyttelyssä hullaannuin kaikesta (täällä). Ja uutena tuttavuutena ihastuin Itävallassa syntyneeseen Marianne Stokesiin (1855-1927), jonka kolme maalausta oli saatu näyttelylainaan - kaksi merkittävistä brittimuseoista ja yksi Pariisin Orsay-museosta.
Yksi Ateneumin lainateoksista oli Madonna ja lapsi - Stokesin 1900-luvun alussa maalaama herkkä ja lämmin temperamaalaus nuoresta, väsyneestä äidistä (täällä). Tykkäsin paljon myös kahdesta muusta Stokesin maalauksesta - Kuolema ja neito, jossa levollinen musta enkeli tervehti rauhoittavasti pelokasta nuorta naista, ja Kynttilänpäivä, jossa kaunispiirteinen nainen keskittyi kirjan lukemiseen.
Suomalaisena oli mielenkiintoista lukea, että samoihin aikoihin, kun nuori Marianne Preindlsberger tapasi tulevan puolisonsa, englantilaisen taidemaalari Adrian Stokesin (1854-1935), hän tutustui myös Helene Schjerfbeckiin (1862-1946). Nuorten naisten Pariisissa alkanut työtoveruus ja ystävyys jatkuikin läheisenä useita vuosia.
Samassa näyttelysalissa Stokesin Kynttilänpäivän kanssa oli myös alankomaalaisen Dirk Boutsin (1420-1475) Kristuksen pää 1400-luvulta. Halusin liittää valokuvan ko maalauksesta tähän postaukseen - ilman mitään erityistä asiayhteyttä :) sillä harvoin olen nähnyt Jeesusta kuvattavan niin inhimillisesti - tavallisen ihmisen näköisenä - etenkään keskiaikaisissa maalauksissa.
Helene Schjerfbeck: Omakuva, 1945
Toinen näyttelyssä olleesta taiteilijan kahdesta omakuvasta.
Helenen lukuisiin omakuviin tutustuin mm. lokakuussa 2019 Lontoossa (täällä).
Dirk Bouts: Kristuksen pää, 1400-luku
Marianne Stokes: Kynttilänpäivä, 1901
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti