sunnuntai 23. maaliskuuta 2025

Carmenia Thyssenissä

Alfred Sisley (1839-1899): The Flood at Port-Marly, 1876

Olen käynyt useamman kerran Carmen Thyssenin museossa Malagassa (täällä). Myös Madridissa on nähtävissä vuonna 1943 syntyneen ja edelleen elossa olevan Carmen Thyssenin keräämää taidetta. 

Carmenin puoliso paroni Hans Heinrich Thyssen-Bornemisza (1921-2002) perusti nimeään kantavan museon Madridin keskustaan vuonna 1992. Museossa on ensisijaisesti esillä Hans Heinrichin ja hänen isänsä Heinrich Thyssenin (1875-1947) keräämä valtava taidekokoelma. Mutta vuodesta 2004 lähtien museossa on - perheen omistaman taidekokoelman lisäksi - ollut osa myös Carmen Thyssenin henkilökohtaisesti keräämästä (ja osin miehensä kuoltua perimästä) taidekokoelmasta. Osahan Carmenin kokoelmasta on Malagassa olevassa Carmen Thyssenin museossa. Perheen taidekokoelmien monimutkaisista omistussuhteista ja järjestelyistä lisää täällä.

Madridin Thyssen-Bornemiszan museossa, joka usein lyhennetään vain Thysseniksi, Carmen Thyssenin kokoelma on esillä museon pohjakerroksessa - selvästi museon pääkokoelmasta ja muista näyttelyistä erotettuna. Ja tänne suuntasin alkuviikon sateisena tiistaina kierrettyäni ensin museon Proust-näyttelyn ja kahviteltuani ruuhkaisessa museokahvilassa (täällä). 

Carmenin kokoelmassa oli espanjalaista ja ulkomaalaista taidetta 1600-luvulta 1900-luvulle. De Canaletto a Kandinsky eli Canalettosta Kandinskiin, kuten näyttelyn johdannossa otsikoitiin. Canaletto eli Giovanni Antonio Canale oli 1700-luvulla elänyt italialainen maisemamaalari ja 200 vuotta myöhemmin vaikuttanut venäläis-ranskalainen Wassily Kandinsky taas abstraktin taiteen edelläkävijä. 

Tällä kertaa - edellisestä Proust-näyttelystä jo lähellä taideähkyä - ohitin kokoelman vanhemman taiteen ja kävelin suoraan uudempaa taidetta esittäviin huoneisiin. Oikea ratkaisu, sillä näissäkin lähes kymmenessä huoneessa riitti katsottavaa ja ihmeteltävää.

Mieleeni jäi ranskalainen katunäkymä Villefraiche-sur-Meristä, joka muistutti minua Siskon Ranskan kodissa vietetyistä lukuisista ihanista hetkistä. Kaksi kiehtovaa kuutamokuvaa, joita kuuhullu ei voinut ohittaa. Kandinskin värikäs maalaus väkijoukosta ja minulle aiemmin tuntemattoman espanjalaisen Maria Blanchardin puhutteleva istuva mies. Ja amerikkalaisen Wislow Homerin rantanäkymä sen heijastusten :) takia.

Näin tällä kertaa päättyi sateinen museopäiväni - ulkona sade jatkui edelleen :) Viihdyin Thyssen-Bornemiszan museossa sen sulkemiseen eli kello seitsemään asti, mutta silti minulta jäi kokonaan näkemättä museon ilmeisen hieno päänäyttely. 

Eli ensi vuonna palataan - uusin voimin ja uusin nostoin…

Henri Le Sidaner (1862-1939): Church Street, Villefranche-sur-Mer, n.1928

Maximilien Luca (1878-1941): Factory in the Moonligth, 1898

Georgia O’Keeffe (1887-1986): New York Street with Moon, 1925

Wassily Kandinski (1866-1944): The Ludwigskirche in Munich, 1908

Maria Blanchard (1881-1932): Young man sitting at a table with a cup, 1931-1932

Winslow Homer (1836-1910): Beach Scene, n.1869

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti