Kevät, n.1900
Gustav Klimtin (1862-1918) ja muiden itävaltalaisten sesessionistien teosten (täällä) rinnalla Ateneumin syysnäyttelyssä oli esillä ehkä kolmisen kymmentä Akseli Gallen-Kallelan (1865-1931) maalausta 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta. Ja näinhän taidenäyttelyn nimikin - Gallen-Kallela, Klimt & Wien - jo kertoi :)
Vuosina 1895-1908 Gallen-Kallela työskenteli pitkiä aikoja Keski-Euroopassa ja teki yhteistyötä mm. sesessionistien ja muiden kansainvälisten modernistien kanssa. Hän osallistui myös Wienin sesessionistien yhteisnäyttelyihin vuosina 1901 ja 1904. Vuoden 1901 näyttelyssä oli esillä 14 Akseli Gallen-Kallelan työtä. Tällöin hänet tosin tunnettiin vielä nimellä Axel Gallen, sillä hän muutti nimensä suomalaisempaan muotoon vasta yli 40-vuotiaana.
Vuoden 1901 näyttelystä arvostettu wieniläinen taidegalleria Moderne Galerie osti Suomen alkukevättä kuvaavan Gallen-Kallelan Kevät-nimisen taulun. Myöhemmin galleria sulautui Beldevere-museoon, jonka kokoelmiin Kevät edelleen kuuluu ja josta maalaus oli nyt saatu lainaksi Suomeen Ateneumin uuteen näyttelyyn.
Ateneumin yhteistyö Beldevere-museon kanssa alkoi vuonna 2022, kun Ateneum tarjosi museolle Gallen-Kallelan teoksia ja pyysi vastavuoroisesti sesessionistien töitä Helsinkiin. Viime syksynä Beldeveressä nähtiinkin Gallen-Kallelan yksityisnäyttely, jossa oli esillä noin 60 taiteilijan työtä - joukossa myös kaikki 14 yli 120 vuotta sitten Wienissä esillä ollutta teosta.
Tänä syksynä on vuorossa Helsinki ja Ateneum, jossa esitellään wieniläisten taiteilijoiden töitä Gustav Klimtin johdolla (täällä). Heidän joukossaan on itse oikeutetusti myös meidän Akseli :) Kevät-taulun lisäksi usealla tutulla, Ateneumin kokoelmiin kuuluvalla työllä ja harvemmin nähdyillä, yksityisomistuksessa olevilla maalauksilla - esimerkkeinä Akselin Mary-vaimon (1868-1947) ja tämän Greta-siskon (Elin Margareta Ahlman, 1872-1943) muotokuvat.
Näyttelyn nimessä - Gallen-Kallela, Klimt & Wien - viitattu Wien tulee Ateneumissa esille lähinnä näyttelyn taiteilijoiden asuin- ja työskaupunkina, ei niinkään teosten aiheina. Poikkeuksena on Maximilian Lenzin kaksi kookasta öljymaalausta, joissa kuvataan hyvinvoivaa porvaristoa 1900-luvun alun Wienissä.
Akseli Gallen-Kallelan töitä olen viime vuosina katsellut Ateneumin lisäksi mm. Kansallismuseon näyttelyssä tammikuussa 2023 (täällä) ja Gallen-Kallelan museossa Espoon Tarvaspäässä kesäkuussa 2019 (täällä).
Hiljakseen minussa alkaa taas tapahtua samoin kuin monesti aikaisemminkin. Mitä enemmän näen tietyn taiteilijan teoksia, sitä enemmän alan kiinnostua hänen tuotannostaan ja elämästään sekä hänestä ihmisenä. Eli Gallen-Kallelaa kehiin…
Valokuva Wienin sesession 12. näyttelystä vuosina 1901-1902. Kuva: Moriz Nähr
Secession-rakennuksen yksi näyttelyhuone oli tuolloin täynnä tuttuja Gallen-Kallelan
maalauksia, joukossa myös edellä nähtävä Kevät vuodelta 1900.
Yksityiskohta Maximilian Lenzin (1860-1948) maalauksesta
Sirk-Ecke (Ringstrasse) vuodelta 1900.
Mary ompelee Kalelan kuistilla, 1897
Maryn kasvoja peittävän hunnun on arveltu olleen joko suruhuntu tai hyttyssuoja.
Perheen esikoinen, 4-vuotias Marjatta oli kuollut vuonna 1895,
mutta toisaalta Kirsti-tytär oli syntynyt vuonna 1896.
Greta Ahlmanin muotokuva, 1898
Valokuva Gallen-Kallelan näyttelystä Beldevere-museossa 2024-2025.
Kuva: Johannes Stoll, Beldevere.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti