keskiviikko 8. maaliskuuta 2023

Voimanaiset

Marjatta Tapiola: Kolme naista, 1980

Malva eli Lahden visuaalisten taiteiden museo oli vaikea löytää ja sokkeloinen (täällä), mutta kummankin oman näyttelynsä saaneen suomalaisen kuvataiteen voimanaisen - 71-vuotiaan Marjatta Tapiolan ja 55-vuotiaan Nanna Suden - maalaukset olivat upeita. Samaa värimaailmaa ja samaa vahvaa ilmaisua, mutta täysin eri tyyliä. 

Marjatta Tapiolan (s.1951) Toisin sanoin -nimisessä näyttelyssä Malvan Panimogalleriassa oli esillä kymmenkunta öljymaalausta, jotka taiteilija oli maalannut jo 1980-luvulla. Ja jokaisen nuoruuden työn viereen oli asetettu uusi, vuonna 2022 maalattu teos täsmälleen samasta aiheesta. 

Kiehtovaa näyttelyssä oli se, että jokaisen teosparin vierestä löytyi lyhyt tarina siitä, missä tilanteessa tai miksi teos oli alkujaan maalattu. Esimerkiksi Kolme naista -teoksen (1986 ja 2022) tarina kuului:

”Maalauksessa on äitini Kerttu ja tätini Rauha. Minä olen keskellä heidän välissään, sylissäni pienet tyttäreni Aina ja Zaida. Olin juuri eronnut, ja nämä naiset häpesivät sitä mielettömästi, ja tuomitsivat minut ankarasti. Tunnelataus oli järjetön, ja yritin tavoittaa sen maalaamalla. Rauha oli täysin erilainen kuin äitini, hän oli tupakoiva ja viskiä juova liikenainen, jota kaikesta huolimatta kiitän ammatistani.”

Tunnelataus näkyi minusta ehkä vielä vahvempana vanhemman, elämää kokeneemman Marjatan maalauksessa kuin nuoren, tunnekuohun keskellä parhaillaan elävän Marjatan teoksessa. Samoin Ravintola M, 2. krs -teosparin (1979 ja 2022) maalauksista, joissa taiteilijaa kuvaa tuntemuksiaan helsinkiläisessä ”homoravintolassa”, pidin enemmän uudemmasta, minimalistisesta versiosta.

Tapiolan näyttelyä vastapäätä oli avara ja ikkunaton, mutta korkea Vellamosali. Betonitila oli omiaan Nanna Suden (s.1967) Taiteilijatar ja raivoisa rakkaus -nimiselle näyttelylle. Hämärä sali täynnä isoja, raivokkaan värisiä öljymaalauksia - rakkaudesta, kaaoksesta, lempeydestä, naiseudesta, auringosta. Ja monesta muusta. Lähes kolmekymmentä teosta, joista 2/3 on maalattu viime vuonna - sananmukaisesti raivoisaa maalausta :)

Nanna Suden maalausten raivokkuutta en onnistunut vangitsemaan kännykkäkameran kuviini samalla voimalla, kun koin sen näyttelysalissa. Harmi. Sen sijaan Tapiolan teosten tunnelataus - ainakin osa - välittyy mielestäni myös valokuvien kautta.  

Kannatti ajaa puolitoista tuntia Lahteen ja takaisin ihan vaan nähdäkseen näiden kahden tuotteliaan voimanaisen puhuttelevat maalaukset. Pysähtyä maalausten eteen, ja miettiä mitä miettii :)

Marjatta Tapiola: Kolme naista, 2022

Nanna Susi: Rakas ystäväni kaaos, 2022

Nanna Susi: Ja se lempeys, 2022

Marjatta Tapiola: Ravintola M, 2. krs, 1979

Marjatta Tapiola: Ravintola M, 2. krs, 2022

2 kommenttia:

  1. Marjatta Tapiola on saanut Kertun ja Rauhan tuomitsevuuden hyvin esiin ja pelkistetty työ tosiaan kertoo vielä enemmän.
    Pitää muistaa käydä Lahdessa vielä maaliskuun aikana (katsoin, että nämä näyttelyt on 2.4. asti), meiltä on kätevä puolen tunnin junamatka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suositan :) Ehkä olet Malvassa ollut aiemminkin, mutta siellähän on useampi muukin näyttely Tapiolan ja Suden näyttelyiden lisäksi. Eli kiva junamatkan kohde. Terv InnaVaara

      Poista