Viime viikolla kävin katsomassa muodista sekä vaatteista ja niiden suunnittelusta kertovaa, kehuttua näyttelyä Designmuseossa Punavuoren ja Kaartinkaupungin rajalla.
Näyttely osoittaa, kuinka syvällisesti muoti ja vaate kietoutuvat ihmisyyden määrittelyyn 2020-luvulla. Samalla se päivittää käsityksiämme vaate- ja asustesuunnittelusta. Esillä on 40 Suomeen kytkeytyvän asustesuunnittelijan, taiteilijan tai brändin tuotteita tai teoksia.
Museon toinen kerros oli omistettu 2020-luvun vaatteille. Keskikäytävää halkoi pitkä koroke, jolle oli aseteltu yli pari kymmentä toinen toistaan erikoisempaa vaateluomusta. Paljon mustaa, paljon painavaa, paljon peittävää, mutta myös kevyttä ja lentoon lähtevää. Ja neljässä sivuhuoneessa meno jatkui...
Näyttely herätti ajattelemaan oman pukeutumiseni viestiä ja sitä, että muoti ylipäätään on vahva viestinnän väline - kommunikaatiota. Tervetulleita olivat sukupuolettomat vaatteet ja niiden suunnittelijat - ennen puhuttiin unisex-muodista. Ihmetellen tutustuin myös digitaaliseen muotiin, joka ymmärtääkseni tarkoittaa vaatteita, jotka digitaalisesti ”puetaan” oman nettikuvan päälle esim. insragram-kuvissa ja team-palavereissa. Ei minua varten :):)
Mielenkiintoista ja jännittävää, mutta jostain syystä en pystynyt keskittymään vaatteiden katselemiseen ja tutkimiseen. Liian runsasta, liian outoa. Liikaa ihmisia. Esittely- ja selitystekstit vaatteiden vieressä oli pienellä tekstillä, jota monta ihmistä yritti lukea yhtä aikaa. Harmitti, vaikka toisaalta oli hienoa, että näyttely on herättänyt mielenkiintoa ja löytänyt yleisönsä.
Intiimin kosketus jätti ristiriitaisen mielen - ehkä se oli tavoitekin :) Näyttely ei innostunut niin paljon kuin etukäteen oletin. Ehkä alun hämmennys intiimin merkityksestä esti minua rauhoittumasta vaateluomusten katseluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti