torstai 19. toukokuuta 2016

Rumbataanko

Puistokulmassa Anniinan opissa rumban alkeisjatkoa ja tekniikkaa. Ekaa kertaa Anniina Koivuniemen matkassa. Ja olipahan menoa, onhan Anniina Suomen latinalaistanssijoiden kärkeä ja menestynyt myös kansainvälisissä kilpailuissa. Joten tekniikkavinkkejä riitti!

Kolmetuntisissa treeneissä oli vähän väkeä. Johtuikohan Pavilla alkaneista keskiviikkotansseista? Mutta tasaparit saatiin järjestymään, kun pari osaavampaa naistanssijaa siirtyi viejän rooliin.

Tykkään letkeästä ja sensuellista rumbasta (täällä), mutta Anniinan tekniikkapainotteisilla tunneilla tanssin letkeys oli kaukana. Kun yritin keskittyä polven ojennuksiin ja lantion pyörityksiin, lähes unodin että opettelin paritanssia enkä ryhmävoimistelua. Mutta ehkä vinkeistä jäi jotain Mumminkin muistiin...

Kaikki askeleet päkiältä koko jalalle, ja liike lähtee tukijalalta: ensin nousee tukijalan kantapää ja lopuksi vain varpaat koskettavat lattiaa painopisteen siirtyessä uudelle tukijalalle. Ei pomppivaa liikettä, pää koko ajan samassa tasossa. Lantio kääntyy ikäänkuin selkärangan ympäri ylävartalo paikallaan.

Anniina laskee rumban tahtia "yks, kaks, kol, nel" eikä "hi-das, nopea, nopea". Ykkösellä naisen painopiste siirtyy oik tukijalalta ojennetulle vas jalalle ja kakkosella vas lantiota siirretään vasemmalle (ei päästetä kuitenkaan kokonaan muljahtamaan vasemmalle) ja lantiota kierretään hieman auki paria kohti. Vasta kolmosella aletaan siirtää oik jalkaa vasemman jalan kautta nopeaan taka-askeleeseen ja nelosella paino takaisin vas jalalle. Kilpatanssijana Annina neuvoi, että taka-askeleessa naisen eteen jäävä vas jalan polvi ojentuu suoraksi.

Annina opasti käden alituksissa ottamaan lyhyen kakkosaskeleen "pysyy lyhyenä, kun ajattelee puristavansa sisäreisiä yhteen" - tällöin kolmosella ehtii paremmin kääntymään (päkiäkäännös) ja nelosella takaisin miehen eteen. Käyttökelpoinen ja toimiva vinkki!

Pirjo vinkkasi, että huomioisin vasteen paremmin myös avauksessa. Eli miehen ohjatessa avaukseen nainen painaa kevyesti miehen kättä vastaan, jolloin miehen ohjaus helpottuu. Samalla tavalla kuin suljetussa tanssiotteessa, jolloin nainen antaa vasteen oik kädellään miehen vas käteen, minkä jo hyvin osaan.

Eilen viejien joukkoon mahtui niin ärsyttäviä naisen askelten korjaajia - vaikka viejän omassakin askelluksessa olisi ollut paljon petrattavaa - kuin latinalaistanssin letkeyteen antautuvia viejiä, jotka vähät välittivät tarkasta tekniikasta vaan nauttivat viedä naista musiikin tahtiin. Ensin mainitut olisi halunnut jättää väliin, mutta jälkimmäisten kanssa tanssista nauttivat molemmat!

Meitä on tanssikursseillakin joka lähtöön - niin viejissä kuin vietävissä...

4 kommenttia:

  1. Kaikki kunnioitus. En ole ikinä osannut tanssia, mutta Tanssii tähtien kanssa -ohjelman myötä on tullut sellainen kaipuu, että olisi ihanaa osata vetää valssia tai tangoa oikein kunnolla ja vielä kauniissa koltuissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen haaveillut koko aikuisikäni tanssitaidosta, mutta vasta eläkkeelle jäätyäni olen lähtenyt toteuttamaan haavettani. Parempi myöhään kuin....

      Poista
  2. Rumba, ihana tanssi. Sinä tulet oppimaan tämän kuin myös muutkin tanssit ihan oikein, ja sen jälkeen voikin antaa piupaut tekniikalle ja vaan tanssia luu- ja lihasmuistin varassa. Ja silloin rumba on ihanaa (ei ole suorituspakkoa).
    Kaikki kunnioitus sinulle.
    Saas nähdä nähdäänkö.. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon on kolmen vuoden opettelun aikana jäänyt jo lihasmuistiin, mikä tuntuu hyvältä. Ja lisää painuu pikkuhiljaa - toivottavasti. Suunnitellaan näkemistä, eikös?

      Poista