perjantai 13. marraskuuta 2015

Hitaat - täh?

Tanssikurssin ohjelmistoissa kohta "Hitaat" on aina minua hämmentänyt. Miksi erikseen "hitaat"? Eikö se nyt riitä, että askeltaa jotain foksin tapaista? No, eilen olin toista kertaa harjoittelemassa hitaita Käpylän Karjalatalossa.

Kovaäänisistä kuului pääosin foksi- ja tangomusiikkia, joten musiikki kutsui enemminkin astumaan tuttua hidas, hidas, nop, nop -askellusta eikä hidas, hidas, hidas, hidas eli loputtomiin hitaita. Mutta Lapin lomilta palannut Maija komensi tomerasti miehiä pysymään harjoittelun vuoksi vaan hitaissa askelissa. Mutta helposti monet - minä muiden mukana - lisäsi väliin nopeita tai vaihtoaskelia.

Maijan apuna oli nuori ja osaava tanssipari - mies kuulema nimetty Suomen parhaaksi viejäksi. Hän antoikin miehille asento- ja vientiniksejä, mm. että hitaassa askeleessa selvä vartalon kierto, mutta nopeissa kierto minimaalinen - seurausvinkki naisillekin.

Hitaissa ollaan lähellä vartalokosketuksessa, naisen vas käsivarsi liimautuneena kevyesti miehen oik käsivarren päällä ja naisen kämmen miehen yläselässä lapaluun kohdalla. Yhdessä olevat kädet enempi latinalaistanssien asennossa eli aika kapealla. Tanssiasento mahdollisimman alhaalla, polvet yllättävän koukussa. Kannattaa uskoa, sillä koukistus helpottaa kummasti tasapainossa pysymistä. Eteenpäin kanta-askelilla, taakse päkiä edellä. Muista, että tukijalan työntö vie askelta eteenpäin!

Kun lähdetään hitaaseen kahdeksikkoon, mies astuu vasemmalla jalalla pitkälle hieman takaviistoon. Nainen seuraa vartalollaan astuen oikealla jalallaan kanta-askeleen pitkälle etuviistoon asettaen oik jalkateränsä miehen vas jalkaterän sisäpuolelle. Paino siirtyy hitaasti oikealle jalalle, oik polvi koukistuu syvälle, selkä suorana ylävartalon kiertyessä hitaasti ja kauniisti miehen vartalon ohjauksessa - vartalokontaktin säilyessä. Naisen vas jalka jää lähes lähtöpaikalleen, kantapää nousee, mutta polvi ei suoristu kokonaan, vaan jää vähän koukkuun. Tämän jälkeen mies tekee yleensä kahdeksikon toisen lenkin siirtäen painonsa takaisin lähtöjalalle ja nainen seuraa. Eli naisen paino palaa vas jalalle, joka asetetaan miehen oik jalkaterän ulkopuolelle, vas polvi koukistuu ja vartalo seuraa miehen tekemää kahdeksikkoa. Lopussa nainen vetää oik jalan vasemman viereen.

Otsossa nainen kääntyilee miehen ohjauksessa tämän edessä. Naisen miehen puoleinen jalka ottaa aina askeleen. Eli vasemmalle mennessä naisen oik jalka astuu miehen edessä vasemmalle ja tämän jälkeen kääntyy samalla eli oikealla päkiällä pitäen vas  jalkaterän koukussa oik jalan vieressä. Sama toiseen suuntaan eli nainen astuu vas jalalla oikealle ja kääntyy vas päkiällä jne.

Vaaditaan jämttiä koko vartalon hallintaa - kummaltakin. Nainen ei roiku miehessä eikä mies makaa naisen päällä. Hitaat-tunnin oppeja voi sitten lavalla soveltaa omaan foksiin ja tangoon.

9 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Se vaan kuulostaa, kun jokaisen liikahduksen kirjoittaa ylös. Kirjaan liikeratoja oikeastaan itselleni muistiin, vaikka päätähtäin onkin liikkua miehen vietävänä ja unohtaa askelkuviot. Eli tanssia! Mutta tykkään kun tiedän miten askeleen pitäisi mennä - oppikirjan mukaa. Vaikka kirjoja ja oppejakin taitaa olla erilaisia...

      Poista
  2. Sinusta tulisi upea tanssinopettaja !
    Opettelet tosi hienosti kaikki pienet kommervenkit. Olisit myös taatusti pärjännyt kilpatanssissakin, jossa noilla asioilla on todella merkitystä. Siellä ei sovelleta mutu-tunnetta lainkaan, vaan on just tarkkaan tiedettävä itse (siis molempien on tiedettävä) mitä ja miten askelletaan ja kierretään kroppaa ym. Ja vasta näiden oppien sisäistämisen (luihin ja lihaksiin) jälkeen voi liihoitella kauniisti.. heh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aina rakastanut tanssia, mutta aiemassa elämässäni en ole tajunnut - enkä olisi ehkä ehtinytkään - mennä tanssitunneille. Ympäristössäni ei myöskään ollut tanssitaitoisia ihmisiä. Huviteltiin ja hulluteltiin muilla tavoin.
      Kiva kun löysin tanssin edes nyt, ennen lopullista raihnautumista. Ja nautin, kuten olet varmaan huomannut.

      Poista
  3. Tulin ihan sattumalta blogiisi. Aivan ihana blogi! Luin vanhoja postauksia ja ihastuin todella! Kiva kun löysin tämän. Minäkin olen jo kahden lapsenlapsen mummo. Tunnistan blogissasi paljon itselle tuttuja juttuja. Ihanaa viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anneli kehuista. Kiva kun joku uusi lukija löytää. Vaikka kirjoitan vähän niinkuin itselleni päiväkirjaa lähinnä matkakokemuksista ja tanssikuvioista. Kiva silti kun ilahduttaa joitain muitakin. Pistäydyn blogiisi! Mukavaa viikon alkua!

      Poista
  4. Huomasin miettiväni kauan tuota "hitaat - nopeat" - ulottuvuutta tanssien yhteydessä
    sen jälkeen kun olin eilen lukenut postauksesi otsikon ja pätkä tekstiä oman blogini
    sivurullasta. Nyt ehdin tulla lukemaan mietteitäsi. Kiinnostavaa. Tanssipaikoilla on
    tavallisesti kai kaksi hidasta, kaksi nopeaa, kaksi hidasta jne. - rutiinit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Perusfoksi ja - tango askelletaan, kuten sanoit, hidas, hidas, nopea, nopea. Vaikka joillakin rytmi onniin veressä, ettei tarvitse edes ajatella kuluuko askeleeseen hidas vai nopea aika. Mutta minä joudun opettelemaan juurta jaksain eli ymmärryksen kautta - ja sitten ehkä unohtamaan koko laskemisen....

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista