Karl Otto Gerhard von Kugelgen: Taiteilija perheensä kanssa Vinnin kartanossa, 1835
Viime syyskuussa piipahdin lyhyesti Tallinnan taidemuseo Kumussa (täällä). Hämmästelin, kun taideteoksia katsellessani huomasin, että Virossa on ollut useita eri von Kugelgen -nimisiä taiteilijoita - sama sukunimi, mutta eri etunimi. Minulle selvisi, että von Kugelgenin suku on ollut Viron keskeinen taiteilijasuku.
Suvun kantaisät olivat kaksosveljekset Gerhard von Kugelgen (1772-1820) ja Karl von Kugelgen (1772-1832), jotka olivat muuttaneet Saksasta Viroon vuonna 1798. Veljeksistä Gerhard oli lähinnä muotokuvamaalari ja Karl maisemamaalari, samoin kuin hänen vanhin poikansa Konstantin (1810-1880). Näiden kolmen miehen lisäksi suvussa oli useita muitakin ammattitaiteilijoita.
Kumu-museossa käydessäni tykästyin muun muassa Karl Otto Gerald von Kugelgenin (1806-1883) vesiväripiirrokseen, johon tekijä oli kuvannut oman (?) perheensä kävelemässä Vinnin kartanon puistossa Koillis-Virossa lähellä Rakverea. Karl Otto Gerald oli suvun toisen kantaisän eli Geraldin poika, mutta ilmeisesti ei ammattitaiteilija…
Tallinnasta lähdettyäni äkkäsin, että Kumu-museon viereisessä Mikkelin museossa olisi tuolloin ollut kokonainen näyttely, joka oli omistettu von Kugelgenin suvulle ja sen taiteilijoille - Kugelgenit - erään baltiansaksalaisen perheen tarina. Vieläkin harmittaa, että missasin tuon kiinnostavan näyttelyn.
Ateneumin Rajojen rikkojat -näyttelyssä (täällä) törmäsin uudelleen yhteen Kugelgeniin - Virossa ja Italiassa asuneeseen ja vaikuttaneeseen Sally von Kügelgeniin (1860-1928). Sally oli suvun toisen kantaisän eli Karlin lapsenlapsi ja Karlin pojan Konstantinin tytär. Mutkikkaita sukulaissuhteita ja jänniä yhteyksiä :)
Baltiansaksalaisen Sally von Kugelgenin polku taidemaalariksi ja ura taiteilijana oli hyvin erilainen kuin kanssasisarensa puolalais-tanskalaisen Elisabeth Jerichau-Baumannin (täällä). Lapsuus Tartossa taiteilijaisän kannustamana ja nuoruuden viisi opiskeluvuotta Pietarin Keisarillisessa taideakatemiassa antoivat loistavan ja lupaavan alun taiteilijan uralle. Ja kun hänen ympärillään oli vielä suuri perhe, jossa taiteilijan ammattia pidettiin kunniallisena uravalintana myös naiselle.
Pietarin taideakatemiassa Sally suoritti arvostetuimman oppiohjelman eli historiamaalauksen kurssin, ja se edellytti osallistumista myös elävän mallin piirrustustunneille. Naisten osallistuminen tähän ohjelmaan oli useimmissa Euroopan taideakatemioissa mahdotonta, puhumattakaan elävän (mies)mallin piirtämisestä. Poikkeuksellista on myös, että Sallyn opiskeluaikainen tuotanto ja harjoitustyöt ovat säilyneet ja kuuluvat nykyään Viron taidemuseon kokoelmiin. Pari näistä taiteilijan alastontöistä ja harjoitelmista oli lainassa Ateneumin naistaiteilijoiden näyttelyssä.
Baltian maiden kiivain venäläistämiskausi osui 1880-1890-luvuille, jolloin mm. monet baltiansaksalaiset muuttivat ulkomaille. Vuonna 1890 myös tuolloin 30-vuotias Sally von Kügelgen muutti pois Virosta ja asettui Italiaan, jossa hän asui ja työskenteli kuolemaansa asti.
Sally von Kugelgenin elämästä Italiassa tiedetään vähän. Taiteilijan suku menetti 1900-luvun alussa omaisuutensa ja oletetaan, että Sally elätti itsensä maalaamalla muotokuvia ja kopioimalla vanhojen mestareiden töitä, joita myi lähinnä muille baltiansaksalaisille. Virossa Sallyn tärkein ja edelleen tunnetuin teos on Tallinnan Kaarlen kirkossa oleva kolmiosainen alttarifresko, joka hänet tilattiin maalaamaan ja jotka valmistuivat vuonna 1889.
Sallyn freskot haluan vielä nähdä, joten taas on hyvä syy piipahtaa päiväseltään Tallinnassa :)
Sally von Kugelgen: Alaston, 1880-1885
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti