perjantai 7. helmikuuta 2025

Pyhiä naisia

Francisco de Zurbaran: Santa Marina, n. 1640-1650

Malagan Carmen Thyssen -museosta jäi mieleeni jo aiemmin kuvaamien taideteosten (täällä ja täällä) lisäksi kaksi uskonnollista teosta. Molemmat olivat museon kolmannessa kerroksessa olevassa pienessä huoneessa, jonka Old Masters -nimisessä erillisnäyttelyssä oli nähtävillä alun toistakymmentä teosta. Toinen mielenkiintoni herättäneistä teoksista oli muotokuva Pyhästä Marinasta 1600-luvun Espanjasta ja toinen Neitsyt Mariaa kuvaava puuveistos 1200-luvun Ranskasta. 

Espanjalaisen Fransisco de Zurbaran (1598-1668) maalaama Pyhä Marina vangitsee katsojansa. Tummilla silmillään tiukasti katsojaa tapittava eleetön nainen, jonka runsas hame ja värikäs kassi näyttävät eriparisilta minimalistisen yläosan kanssa. Myös Pyhään Marinaan liitetty tarina hämmentää…

Marinan ollessa pieni hänen isänsä päätti liittyä luostariin. Isä ei halunnut jättää ainoaa lastaan yksin, joten hän päätti ottaa tyttären mukaan luostariin. Tämän takia isä puki tytön pojaksi ja alkoi kutsua häntä Marinoksi Marinan sijaan. Lapsi kasvoi luostarissa ja lupasi isänsä kuolinvuoteella, että ei koskaan paljasta heidän salaisuuttaan. Myöhemmin hänestä tuli Veli Marino - luostarin täysivaltainen jäsen. 

Eräänä päivänä lähiseudun nainen syytti Marinoa raiskauksesta ja lapsensa isäksi, ja Marino erotettiin luostarista. Loppuelämänsä hän eli hyljeksittynä ja syrjittynä, mutta ei eläessään paljastanut salaisuuttaan. Se että Marino oikeasti olikin nainen, paljastui vasta Marinon kuoltua. Tämän jälkeen kirkko - ikäänkuin anteeksipyyntönä - julisti naisen Pyhäksi Marinaksi.

Tykästyin myös tuntemattoman tekijän Neitsyt Mariaa ja Jeesus-lasta kuvaavaan ranskalaiseen puuveistokseen 1200-luvulta. Joku näissä vanhoissa uskonnollisissa veistoksissa on alkanut kiehtoa minua yhä enemmän. 

Ateneumin viimesyksyisessä Gothic Modern -näyttelyssä oli puinen Madonna-veistos, jonka ikuistin blogiini jopa kaksi kertaa (täällä ja täällä). Ja Sinebrychoffin taidemuseon portaikossa olevaa Madonna ja lapsi -nimistä patsasta olen pysähtynyt ihailemaan ja valokuvaamaan useita kertoja. Aiemmin en kuitenkaan ole julkaissut Madonnasta valokuvaa, joten ehkä nyt on korkea aika liittää tähän postaukseen kuva tuosta kalkkikivestä veistetystä patsaasta.

Jotain mystistä kauneutta ja lempeyttä noihin satoja vuosia sitten tehtyihin veistoksiin on onnistuttu vangitsemaan. Jotain pyhää, jonka edelleen pystyy aistimaan…

Tuntemattoman taiteilijan veistos 1200-luvulta Ranskasta 
Carmen Thyssenin museossa Malagassa.

Tuntemattoman taiteilijan veistos 1400-luvulta Ranskasta 
Sinebrychoffin museossa Helsingissä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti