Ernst Barlach (1870-1938): Jälleennäkeminen (Tuomas ja Kristus), 1926
Serkkuleidien lauantaisella Ateneum-kierroksella museossa oli väkeä ruuhkaksi asti (täällä). Minä tutustuin suosittuun Gothic Modern -taidenäyttelyyn jo toistamiseen, joten saatoin jättää osan ”ruuhkaisimmista ” tauluista väliin ja keskittyä näyttelyn harvoihin veistoksiin, joista useimmat oli sijoitettu ”väljemmille vesille” eli näyttelysalien keskelle.
Siskon kanssa kiertelimme pitkään saksalaisen Ernst Barlachin vuonna 1926 tekemää Jälleennäkeminen -nimistä puuveistosta, joka esitti Kristuksen ja hänen opetuslapsensa Tuomaksen tapaamista. Ihastelimme, miten hienosti ja herkästi kirjailijanakin työskennellyt kuvanveistäjä oli onnistunut kuvaamaan miesten kasvoja ja miten näiden asennoista ja olemuksista välittyi läheisyys ja jonkinlainen helpotus. Ja sitä, miten vahvasti myös vaikeasti työstettävät veistokset voivat välittää tunteita…
Tykkäsin myös paljon belgialaisen George Minnen 1890-luvulta olevasta Rukoilevasta nunnasta ja suomalaisille tutun Hugo Simbergin vain 12,5 senttimetrin korkuisesta puisesta päästä, joka esitti taiteilijan tätiä. Simberg käytti tätiään eli isänsä siskoa Aleksandra Simbergiä usein mallinaan. Tätiä kuvaavista öljymaalauksista lienee kuuluisin Ateneumin kokoelmiin kuuluva muotokuva 77-vuotiaasta Aleksandrasta vuodelta 1898.
Tuntemattoman taiteilijan varhaiskeskiajalla tekemän Neitset Maria ja Jeesus -aiheista puuveistosta - Bopparder Pieta - kehuin jo edellisessä Ateneum-postauksessani (täällä). Liitin valokuvan veistoksesta vielä tähänkin postaukseen, sillä tykästyin veistoksen sijoitteluun kultakaaren alla lilaa seinää vasten ja taustalla Magnus Enckellin yli 500 vuotta myöhemmin maalaamia alastomia nuoria miehiä :)
Ja viimeisenä valokuva Akseli ja Mary Gallen-Kallelan yhdessä koristellusta puisesta nuottikaapista vuodelta 1897. Sinänsä komea ja korea kaappi, mutta vähän se seisoi outona ja erillisenä lukuisten öljymaalausten ja puuveistosten keskellä…
George Minne (1866-1941): Rukoileva nunna, n.1894
Hugo Simberg (1873-1917): Täti, 1901
Tuntematon: Bopparder Pieta, 1380-1390
Takana häämöttää Magnus Enckellin (1870-1925) öljymaalaus
Ylösnousemus, Tampereen tuomiokirkon alttaritaulun
vasemman puolen esityö vuodelta 1907
Akseli (1865-1931) ja Mary (1868-1947) Gallen-Kallela: Nuottikaappi, 1897
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti