Mennä viikolla ystävä kysyi, josko lähtisin hänen kaverikseen Ateneumin Gothic Modern -näyttelyyn. Lähdin mielelläni, vaikka olin kiertänyt minulle mieluisan näyttelyn jo kahdesti (täällä ja täällä). Ajattelin, että olisi kiva ihan vain kulkea ystävän kanssa ja kuunnella hänen ajatuksiaan näyttelystä, kun kaikki taulut olivat jo nähty…
Mutta toisin kävi :) Löysin näyttelystä uusia kiinnostavia teoksia, jotka aiemmilla kerroilla olivat jääneet vähemmälle huomiolle. Niinpä me vietimme näyttelyssä lähes kaksi tuntia tutkien - molemmat - taideteoksia. Ja viihdyin ja opin - taas :)
Tällä kertaa jäin pitkäksi aikaa ihmettelemään ja ihailemaan pieniä grafiikkateoksia, jotka aiemmilla käynneillä olin lähes ohittanut. Esillä oli sekä keskieurooppalaisia piirroksia 1500-luvulta että pohjoismaalaisten taiteilijoiden vedoksia 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta.
Käsittämätöntä, miten pikkutarkkaa ja yksityiskohtaista taidegrafiikka saattaa olla. Tätä ihmettelin ja ihailin jo lokakuussa 2022, jolloin Sinebrychoffin taidemuseossa Helsingissä oli esillä vanhoja japanilaisia puupiirroksia (täällä). Taidegrafiikan juuret ovatkin juuri Kiinassa ja Japanissa, josta menetelmä levisi keskiajalla länsimaihin - alkuun uskonnollisten tekstien kuvituksiin.
Selvitin itselleni, että taidegrafiikka on yhteisnimi menetelmille, joissa kuva valmistetaan painamalla eli vedostamalla laatalta, johon kuva on ensin useimmiten piirretty tai kaiverrettu. Valmiita teoksia kutsutaan painomenetelmän ja laatan materiaalin mukaan esim. puupiirros tai -kaiverrus, kuparikaiverrus taikka viivasyövytys (etsaus).
Yllä on valokuva näyttelyssä esillä olleesta Akseli Gallen-Kallelan (1865-1931) käyttämästä puisesta vedoslaatasta, jota hän käytti painaessaan Kalman kukka -nimistä grafiikkateosta. Ja alla näkyy valmis puupiirros. Alla on myös kaksi kuolemateemaista saksalaista piirrosta, joissa vakava aihe keventyy huumorilla.
Ja lopuksi vielä yksi öljymaalaus. Näyttelyn ensimmäisessä salissa oli arkkitehtina pääosin toimineen Karl Friedrich Schinkellin (1781-1941) Keskiaikainen kaupunki joen varrella -niminen kookas panoraamakuva. Teoksen pikkutarkkuus hämmästytti. Kun maalausta katsoi läheltä, pystyi jopa näkemään kirkontornissa työskenteleviä työmiehiä…
Kolmas kerta ei ollut turha kerta. Kiitos seurasta ja ”taidekeskusteluista” :)
Akseli Gallen-Kallela: Kalman kukka, 1895
Puupiirros
Lucas Granach vanhemman (1472-1553) ajoittamaton puupiirros Ristiinnaulittu
Albrecht Durerin (1471-1528) kuparikaiverros vuodelta 1513:
Ritari, kuolema ja paholainen
James Ensorin (1860-1949) viivasyövytys vuodelta 1895:
Luurangot lämmittelemässä
Josef Sattlerin (1867-1931) jäljennös piirrustuksen mukaan:
Kuoleman kutsuhuuto, sarjasta Moderni kuolemantanssi, 1912
Karl Friedrich Schinkel: Keskiaikainen kaupunki joen varrella, 1815
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti