sunnuntai 22. joulukuuta 2024

Hihuliter


Villa Gyllenbergissä oli taidemaalari Jarmo Mäkilän teosten rinnalle nostettu museon kokoelmassa olevia omia tauluja, joista tykästyin moneen (täällä). Yksi mieleen jäänyt teos oli Tyko Sallisen (1879-1955) vuonna 1918 öljyväreillä tehty luonnos hänen samana vuonna maalaamaan tauluun Hihhulit. 

Muistin, että olin nähnyt Hihhulit Ateneumissa, ja ihmettelin, miksi taulu ei ollut jäänyt sen kummemmin mieleeni. Tämän viikon Ateneumin reissulla (täällä) päätin katsastaa Hihhulit uudelleen. ”Siinähän tuo on”, päättelin katsoessani kaukaa erästä ihmishahmoja täynnä olevaa, värikästä maalausta. 

Kävelin lähemmäksi taulua ja luin sen esitetekstistä, että kyseessä olikin saksalaisen Max Beckmannin teos Naisten kylpylä vuodelta 1919. Sen sijaan sen vieressä oli Tyko Sallisen Hihhulit vuodelta 1918 - harmaana ja lähes luotaantyöntävänä tympeäilmeisine rukoilijoineen. Ilmankos se ei minua aiemmin ollut kovin innostanut. Näyttelyssä oli myös toinen Hihhuleita muistuttava teos - norjalaisen Edvard Munchin Golgata vuodelta 1900. Sekin Sallisen maalausta värikkäämpi…

Postauksen otsikoksi olen kirjoittanut Hihuliter - lähinnä sanan huvittavuuden takia. Se on merkitty sekä luonnokseen että lopulliseen maalaukseen Hihhuleiden ruotsin kieliseksi käännökseksi. Never heard…

Tyko Sallinen: Hihhulit, 1918

Max Beckmann (1884-1950): Naisten kylpylä, 1919

Edvard Munch (1863-1944): Golgata, 1900

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti