maanantai 28. elokuuta 2017

Lokki laiturilla


Viime vuoden seurasin lähes kesyä varista, joka aina kekkuloi samalla paikalla koiralenkkini varressa rantaan rakennetun joutsenen pesän ympärillä. Olen aika vakuuttunut, että kyseessä todella oli sama yksilö. Tänä vuonna joutsenet tekivät pesänsä kauemmas rannasta eikä varista ole enää näkynyt.

Tämän kesän olen seurannut kalalokkia, joka lähes joka kerta seisoo ylväänä tai istuu tarkkaavaisena laiturilla joko yksinään tai sorsien ympäröimänä. Olen tästäkin aika varma, että sama lokki se on.

Kuten olen maininnut aikaisemminkin en ole kummoinen lintutietäjä. Mutta vapaa-ajan lisäännyttyä olen alkanut mielenkiinnolla seurata kaupunkikodin ja mökkiympäristön lintujen touhuja. Tunnen jo aika monta lintua ulkonäöltä, vaan en vielä äänestä. Josko jatkossa opin lunnistamaan lintujen ääniäkin - lauantaina ostin kirpparilta Pertti Koskimiehen Linnut kaupungissa -äänikirjan...

2 kommenttia:

  1. Linnut ovat niin viisaita. Niiden touhuja on mukava seurata. Minä tarkkailen pihapiirin variksia, jotka loppu syksystä kokoontuvat joka aamu suuren koivumme oksille, niin että yksi niistä istuu aina korkeimmalla latvassa, Pomo luulen, ja sieltä ne lehahtavat heti nokkimaan tien varsille tai roskiksen viereen pudonneet herkkupalat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella, lintujen touhuja on tosi kiva seurata. Ja se muuttuu jopa kivemmaksi, kun samoja (?) lintuja voi seurata päivästä toiseen, eikö.

      Poista