perjantai 17. maaliskuuta 2017

Fuskun taitajia

Torstai-ilta Maijan treeneissä Karjalatalolla - fuskun alkeisjatkoa/jatkoa. Myöhästyin alusta viitisentoista minuuttia, kun kuskasin Pikkupojat "arkkitehtikouluun", ja juoneen pääseminen oli tavallista työläämpää. Huomasin, että tylsät alkulämmittelyt perusaskelia kerraten edistävät oikeasti tanssijuonen löytymistä.

Paikalla oli paljon fuskun taitajia ja kivasti hyviä ja luoviakin viejiä. Mukavat harkat, vaikka oma tanssi tuntui aika ajoin raskaalta ja jähmeältä. Upeasta kevätsäästä johtuen olin kuitenkin ilakoivalla mielellä, ja nautin joka hetkestä ja tanssin sykkeestä.

Tanssikilometrejä on jo sen verran, että uusien kuvioiden opetteleminen on huomattavasti helpompaa kuin ensimmäisinä vuosina. Tässä ensimmäinen: Perusaskeleen (hidas,hidas,nopnop) jälkeen nainen astuu hyvääpäivää-otteessa neljä hidasta alkaen oik jalallaan miehen perässä tämän peruuttaessa ja hakien kääntövastetta miehen kädestä, vartalollaan eläen. Lopuksi nainen astuu oik jalalla vielä yhden askeleen (hidas) miestä kohti, jolloin mies työntää naisen pyörähtämään 1,5 kierrosta myötäpäivään takaisin naisen tulosuuntaan (nopnop) ja liike loppuu naisen astuessa vas jalalla taaksepäin (hidas) ja astuen nopnopit oik jalallaan taakse tai palaten suoraan perusaskellukseen.

Toinen askelkuvio: Perusaskeleen jälkeen nainen astuu oik jalalla oikeaan etuviistoon (hidas) miehen editse kiertäen miehen oik puolelle, minkä jälkeen nainen astuu vas jalallaan miehen takaa (hidas) takaisin tämän vas puolelle ja lopuksi nopnopit oik jalalla taakse. Tämän jälkeen jatketaan usein rytmirikolla rinnakkain eteenpäin hitailla askelilla.

Opin myös, että siirtyessään miehen oik kainalosta miehen editse tämän vas kainaloon nainen astuu ensimmäisen oik hitaan miehen edessä kääntyen ensin tätä kohti ja vas hitaan jo lähes miehen vas kainalossa ja lopuksi oik jalalla nopnopit taakse. Sensijaan palatessaan miehen vas kainalosta takaisin tämän oik kainaloon nainen ei ensimmäisellä hitaalla enää käänny miestä kohti, vaan astuu askeleen oikealle selkä miehen rintamalinjan päin. Fuskun kainalo-otteet ovat ilmavia ja vartalot ovat pääosin irti toisistaan - vaikka lähellä - toisin kuin esim. tangon ja valssin tiiviissä kylkiotteessa.

Törmäsin eilisissä treeneissä entiseen työkaveriini, joka työelämästä eläköidyttyään on miesystävänsä kanssa aloittanut tanssiharrastuksen - nollasta kuten minäkin aikoinaan. Tavoitteenaan ensi kesän tanssilavat. Kiva nähdä muitakin innokkaita tanssimummoja!

4 kommenttia:

  1. Hitsi.. pitäisköhän lähteä itsekin oppimaan uudestaan kaikki. Vaikka en ole juuri koskaan opetellut näitä kädenalitansseja enkä lattareita kunnolla. Ne on tullut lavoilta tutuiksi ja muutaman pikakurssin olen aikanaan käynyt. Ja niin tanssin "itseoppineena" mutta hauskaa on ollut silti. Ja jos on taitava viejä, se vie vaikka minkälaisen monimutkaisen kuvion, ja jos tiplaan, niin mennään monta kertaa, että opin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kovasti kurssitettuna voin kertoa sinulle, että hyvä seuraaminen, tanssin ilo ja kumppanin huomaaminen on se koko juju. Ja rytmitaju. Ja halu tanssia. Eli useimmista kehittyy hyviä tanssijoita ilman kurssittamista. Mutta minä TYKKÄÄN kursseista! Ja on ihanaa kun saa takuuvarmasti tanssia... Joten kukin tavallaan...

      Poista
    2. Sepä se. Silloin kun kävin kilpatanssikursseilla (siis heh olenhan ollut kursseilla) niin siellä oli kivaa. Ja nyt tässä iässä ja kun harvoin käy lavoilla ja jos vanhoja tuttuja ei ole, niin ei juuri saa tanssia, niin kurssit olis munkin juttu.. eri asia etten saa aikaiseksi lähteä menneen.

      Poista
    3. Kannustan tulemaan mukaan, jos haluaa tanssia. Jatkoryhmissä on usein hyviä viejiä eikä iällä harjotellessa ole niin väliä... Eri juttu jos herrat on hakupäällä liikenteessä, silloin saattavat turhautua mummoja tanssittaessaan.

      Poista