maanantai 30. tammikuuta 2017

Valssia viiveellä

Sunnuntaina uskaltauduin toistamiseen Helsingin tanssikurssien (täällä) hitaan valssin viikonlopputreeneihin. Ensimmäinen kokemus Helsingin tanssikursseista oli lokakuun lopussa, jolloin eksyin jatkotason tangotreeneihin ja pelästyin pahanpäiväisesti viejien taituruutta (täällä). Onneksi uskaltauduin kokeilemaan uudelleen, sillä eilinen hitaan valssin alkeisjatko/jatko-ryhmä oli positiivinen yllätys. Joskin ennakkopelkojeni takia olin koko ajan hieman varpaillani pärjäämiseni kanssa enkä osannut heittäytyä nauttimaan ja tanssimaan hetkessä. Ehkä kolmannella kerran uskallan jo rentoutua...

Helsingin tanssikurssien treeneihin vaaditaan ennakkoilmoittautuminen, millä taataan tasaparit. Tämä vaatii Markku Vaapaaehtoiselta useita tunteja kuukaudessa FB-viestien ja sähköpostien veivaamista. Kiitos siitä!

Eilen opettamassa oli kokenut tanssiohjaaja Kimmo Luukkonen (täällä) apunaan keijukaismainen Ida Levänen. Kimmo on innostava, osaava ja huumorintajuinen opettaja ja Ida täydentää häntä tuoden esille mm. naisen aktiivista roolia tanssiraamin ja tanssin ominaisluonteen ylläpitämisessä. Ida korosti, että valssin keveys on pääosin naisen vastuulla: Ykköselle astutaan pontevasti, minkä jälkeen kakkosen pitkään sivuaskeleeseen lennetään, vedetään jalka hitaasti varpaat lattiaa hipoen uuden tukijalan viereen ja viivytään päkiöillä pitkään laskeutuen kantapäille vasta miehen jälkeen.

Kimmo kehoitti tanssimaan hidasta valssia kevyessä vartalokontaktissa naisen vas kämmenen levätessä miehen oik olkapään päällä. Hän kertoi, että hidasta valssia on kutsuttu banaanitanssiksi viitaten sen kaarevaan tanssiasentoon. Hitaassa valssissa etenkin mies on välillä kaarella niin sivusuuntaan kuin taaksepäinkin naisen seuratessa herkällä vasteella miehen vartalon liikkeitä. Lantio pidetään tiukkana, ja joissakin kohdissa mies jopa työntää lantiotaan naista kohden.

Uutena opin hitaaseen valssiin kuuluvan hidastetun askeleen - ns. viivästyskäännöksen (hesitation change): oik käännöksen alun (yks,kaks,kol) jälkeen mies astuu - naisen seuratessa - vas jalallaan taakse (yks), oik jalalla oik sivulle (kaks) pysyen tässä asennossa (kol) jalat harallaan ja polvet koukussa nousematta päkiöille, minkä jälkeen palataan valssin askellukseen. Eli sekä mies että nainen jättävät polvet koukkuun, nainen vetää oik jalan reiden kiinni vas reiteensä, mutta jättää jalan sivulle polvesta alaspäin jalkaterän oik reunan koskettaessa maahan. Seuraava valssiaskeleen nainen astuu oik jalalla taakse (jatkaen vas jalka sivulle, oik yhteen), jos mies ei nouse viivästyskäännöksen lopussa päkiöille. Jos mies nousee päkiöille - mikä tapahtuu harvoin - nainen vaihtaa jalkaa ja astuu seur askeleen vas jalalla taakse. Hidastetun askeleen voi tehdä myös vas käännöksen yhteydessä - tällöin mies lähtee viivästyskäännökseen oik jalalla. Lisäksi Kimmo opetti sekoittamaan valssin viipyileviä askelia myös tangomaisiin nopeisiin pyrähdyksiin.

Mukava kolmetuntinen ja kivat läsnäolevat opettajat, jotka viidentoista minuutin kahvipaussin aikana jaksoivat ja viitsivät opettaa ja tanssittaa innokkaita oppilaita. Treeneistä jäi hyvä mieli.

2 kommenttia:

  1. Hih .. mäkin opin täältä, ainakin teoriassa, se on sitten eri asia miten miehet vievät.
    Olin muuten lauantaina Lohjalla eli Tanhuhovilla. Oli suht mukavaa, ja kun oli pari todella hyvää tanssittajaa, niin tuntui että koko ilta oli loistava (ne tanssittajat oli tuttuja, eihän mua kukaan uusi hae, heh)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun sait positiivisen lavakokemuksen. Tässä iässä niitä tarvitaan, jotta viitsii ja uskaltautuu "tanssikisoihin" uudelleen :):)

      Poista