Pitkästä aikaa olin treenaamassa rumbaa - tällä kertaa Jyrki Keisalan selkeässä opissa Myyrmäessä. Oppilaita oli 22 ja tasaparit, joten mahduimme mukavasti Latinos-studion pitkulaiseen peilisaliin. Ja saimme lähes yksityisopetusta. Mukava ja opettava kolmetuntinen.
Tanssilajien käytännöt ja nimitykset ovat ulkopuoliselle hämäävän kiemuraisia. Jyrkin mukaan Suomessa tanssilavoilla tanssitaan pääosin suomi-rumbaa eli rumba-boleroa (tai vaihtoehtoisesti neliörumbaa). Rumba-bolerossa askellus lähtee rytmin ykköseltä eli yhden tahdin aikaisemmin kuin muualla maailmassa tanssittavassa kansainvälisessä rumbassa, vaikka itse askeleet ovat samat. En ihan vielä ymmärtänyt, mutta ehkä pikkuhiljaa tämäkin aukeaa.
Jyrki opetti eilen rumba-boleroa ja korosti jalkaterien uloskiertoa, polvien suoristamista askelten lopussa sekä väljää, ilmavaa ja jäntevää otetta. Selvä hajurako parin kanssa, ei sylikontaktia muuta kuin poikkeuskuvioissa, esim. pistossa. Joskin pistonkin voi tanssia myös etäällä, jolloin nainen astuu askeleensa ristiin miehen editse tätä kiertäen.
Toisin kuin vakiotansseissa rumbassa tanssipari seisoo suoraan toisiaan kohti. Ja ymmärtääkseni tanssiessa pari pyrkii katsomaan silmiin, eikä ohi kuten esim. tangossa. Naisen kääntyessä miehen sivulle kylkikontaktiin pari säilyttää tällöinkin ilmaraon. Tähän asentoon Jyrki antoi toimivan vinkin naisen vapaalle kädelle: käden voi asettaa lepäämään suoliluun harjan päälle sormet suorina alaviistoon (eikä kättä tarvitse ojennella muiden tanssijoiden tielle).
Avauksessa katse ja vartalo on molemmissa nopeissa askelissa kääntyneenä avauksen suuntaan, ja vartalo käännetään sähäkästi takaisin paria kohti vasta hitaalla askeleella. Nopeiden askeleiden aikana tehtävät käännökset nainen tekee aivan toisen nopean lopussa - miehen ohjauksesta.
Jyrki harjoitutti rumbakävelyä korostaen varvastukea, varpaan vetämistä lattiaa pitkin polvesta nostaen tukijalkaa hipoen ja polven selkeää suoristamista askeleelle tultaessa. Askel aloitetaan kääntämällä astuvan jalan puoleinen lantio kulkusuuntaan. Jalkojen ei tarvitse astua samaa linjaa, kuten esim. tangossa, mutta kummankin jalan on syytä säilyttää oma suoransa eikä harotella. Rumbakävely on ollut ja on edelleen minulle vaikeaa, mutta Jyrkin tunnilla sain hippusen lisää ymmärrystä. Youtubesta löytyy selkeä ja pikkutarkka Shirley Ballaksen video rumban seitsemästä kävelyaskeleesta (täällä).
Hahmotin ensi kertaa kropassani, miten astuttaessa rumban hitaaseen sivuaskeleeseen ensimmäisenä liikkeeseen lähtee lantio tehden ensin vastaliikkeen tukijalan puolelle, ja tämän seurauksena askeleen puoleineen olkapää ja ylävartalo kurkottaa lievästi askeleen suuntaan. Lopuksi uusi tukijalka vakiinnutetaan ja lantio kääntyy tämän päälle. Tai toisin päin (?): Ensin ylävartalo liikkuu tulevan askeleen suuntaan, joka johtaa lantion kurottamaan vanhan tukijalan suuntaan, ja vasta uuden tukijalan maadututtua lantio kierähtää liikkeen menosuuntaan siirtäen painon uuden tukijalan päälle.
Ylävartalon oikeaa liikettä voi harjoitella mm. paikallaan pysyvillä Cuban rocks -muuveilla tai askelluksella, jossa ensin oik jalka astuu sivulle ja takaisin tukijalan viereen, ja tämän jälkeen vas jalka astuu sivulle palaten takaisin tukijalan viereen.
Opin paljon ja sisäistin jonkin verran. Mutta kivaa ja antoisaa oli...
Rumba on ihana tanssi, ja jos viejä osaa tulkita niin avot mikä nautinto seurata (vaikka en osaakaan kaikkia yksityiskohtia, mutta ei se viejäkään osaa... heh)
VastaaPoistaRumba on intiimi tanssi, jossa ei kuitenkaan olla vartalokosketuksessa, joten läheisyydentunnetta voi säädellä tilanteen mukaan. Leikkisä tai eroottinen - suomalaisittain omassa harkinnassa...
Poista