Hjalmar Munsterhjelm: Kuutamo Barösundissa, 1879
Kun Turussa huomasin, että kaupungin taidemuseossa oli viimeisiä päiviä kolmen 1800-luvulla Düsseldorfissa opiskelleen miestaiteilijan näyttely Kolme katsetta maisemaan, niin pitihän minun mennä tutustumaan :) Katseiden takaa löytyi suomalaiskolmikko Werner Holmberg (1830-1860), Hjalmar Munsterhjelm (1840-1905) ja Victor Westerholm (1860-1919).
Kaikki kolme miestä olivat opiskelleet Kuninkaallisen Preussin Taideakatemiassa, joka oli yksi tärkeimmistä kuvataiteen opinahjoista 1850-1880-luvuilla Euroopassa - ennen kuin titteli siirtyi Pariisiin. Akatemiassa syntyi jopa oma taidesuunta - Düsseldorfiin taidekoulukunta, josta myös kaikki kolme edellä mainittua suomalaistaiteilijaa innostuivat. Düsseldorfilaiset hakivat taulujen aiheita ulkoa luonnosta ja heidän sanotaankin uudistaneen maisemamaalauksen. Kesällä piirrettiin ulkona luonnoksia ja kerättiin tuntemuksia, ja talven aikana lopulliset maisemataulut maalattiin sisätiloissa.
Näin työskentelivät myös Turun taidemuseossa esillä olleet kolme taiteilijaa: Nuorena kuollut Werner Holmberg, joka oli ensimmäinen merkittävä suomalaistaiteilija Düsseldorfissa, kuutamomaisemien suunnannäyttäjä Hjalmar Munsterhjelm, joka taas oli ensimmäinen suomalaistaiteilija, joka suoritti koko viisivuotisen taideakatemian, sekä Turun taidemuseon tuleva johtaja Victor Westerholm, joka puolestaan oli akatemian viimeinen pitkäaikainen suomalaisopiskelija.
Kuten Turun näyttelyn nimestäkin voi päätellä, museon seinät täyttyivät maisemista. Metsää, merta, korpea ja niittyä - sekä kaikkea siltä väliltä. Kesää ja talvea, päivää ja yötä, auringonpaistetta ja myrskyä. Tarkkaa ja yksityiskohtaista. Maisemakuvissa korostettiin harmoniaa ja kauneutta.
En ole ollut mikään maisemamaalauksien fani, mutta museossa kävellessä ja maisemia katsellessa nekin alkoivat puhutella - tai ainakin jokunen niistä :) Eniten minua viehätti kaksi Hjalmar Munsterhjelmin 1880-luvulla maalaamaa kuutamomaisemaa, joista toisessa hän kuvasi kuun valaisemaa metsälampea ja toisessa Barösundia Inkoossa.
Näyttelyn viimeinen maalaus oli Victor Westerholmin heleävärinen Helmikuun aurinko vuodelta 1918 eli vuosi ennen taiteilijan kuolemaa. Turun taidemuseon johtajana tuolloin jo yli 20 vuotta työskennellyt Westerholm oli ikuistanut osan kaupunkia, joka näkyi hänen työpaikaltaan eli Puolalanmäelle 1904 valmistuneelta Taidemuseolta.
Vaikka maisemamaalauskärpänen ei minua Turussa vielä puraissutkaan, niin luulen että jatkossa katson maisemamaalauksia aiempaa suopeammin - ja väliin jopa kiinnostunein - silmin…
Werner Holmberg: Myrsky Näsijärvellä, 1860
Werner Holmberg: Maantie Hämeessä (Helteinen kesäpäivä), 1860
Maalauksen sanotaan kuvaavan taiteilijan perheen vaunumatkaa
Uudestakaupungista Tampereelle.
Hjalmar Munsterhjelm: Talvipäivä saaristossa, n.1880-1889
Hjalmar Munsterhjelm: Metsälampi kuutamossa, 1883
Victor Westerholm: Helmikuun aurinko, 1918
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti